Nærmere seks måneder etter at salget åpnet og to måneder siden de første eksemplarene nådde norsk jord, er endelig utrullingen av Volkswagen ID. Buzz i gang.
9. mars var det duket for det som kanskje var tidenes aller største øyeblikk for Volkswagen Nyttekjøretøy Norge, for i Oslo var det rett og slett duket for en verdenspremiere.
Og da dukene ble dratt bort åpenbarte det seg to særdeles viktige biler, nemlig personbilutgaven ID. Buzz og varebilen ID. Buzz Cargo ‒ to helelektriske tolkninger av folkevognbussen.
-->
Siden har interessen rundt bilene holdt seg høy, og flere tusen nordmenn har bestilt seg en Buzz.
‒ Interessen rundt ID. Buzz og ID. Buzz Cargo har vært stor, noe vi også forventet, sier Håkon Wirak som er merkesjef for Volkswagen Nyttekjøretøy.
‒ Dette er jo den ikoniske folkevognbussen i ny og elektrisk drakt, og mange nordmenn har et nært og kjært forhold til den. Det blir deilig å se ID. Buzz rulle rundt på veiene.
For nå er altså ventetiden over, og Volkswagens ID.-serie går dermed fra tre til fem biler ‒ ID. Buzz og ID. Buzz Cargo samt de tre personbilene ID.3, ID.4 og ID.5.
Volkswagen har benyttet andeldningen til å dyppe inn i den populære retro-trenden som nå rir bilindustrien, og latt seg inspirere av den gamle folkevognbussen da de designet ID. Buzz.
I tillegg er den selvsagt ganske bærekraftig, og er blant annet mulig å få med seter produsert av resirkulert havplast. Borte er også animalske produkter, og skinn og lær er erstattet med andre alternativer.
Nye Buzz markerer også et steg framover for de helelektriske varebilene, og drar rekkevidden ut til godt over 400 kilometer.
Personbilutgaven med fem seter og bakhjulstrekk har en oppgitt rekkevidde på inntil 418 kilometer, mens varebilversjonen ID. Buzz Cargo med bakhjulstrekk har en rekkevidde på inntil 423 kilometer. Volkswagen Nyttekjøretøy sier at denne utgaven har et lasterom med plass til to Europaller.
‒ ID. Buzz Cargo blir vårt virkelige inntog i det grønne skiftet på varebilmarkedet. Dette er en fullkommen elektrisk varebil som passer godt for håndverkere, forteller Wirak.
Under verdenspremieren i mars var Oslo kun en av fire byer som hadde fått tilsendt ID. Buzz, og Norge er også et prioritert land og var et av de første som åpnet for salg av Buzzen.
Volkswagen kan også fortelle at det er relativt kort ventetid på den nye elbilen, og at de som bestiller en ID. Buzz nå kan får levert den til våren.
Les også: