Det er veldig enkelt å få oversikt over Alfa Romeo-modellene. Den ene heter Giulia og kom i 2015, og den andre heter Stelvio og kom året etter.
Nå har Alfa også noen spesialutgaver av disse to, som Giulia GTA og Quadrifoglio-utgavene av de to modellene.
-->
Så teller vi med rubbel og bit, består Alfa av to hovedmodeller og tre spesialutgaver, og dermed fem versjoner.
Men nå fyker antallet opp til tre modeller, for endelig er det klart for SUV-modellen Tonale.
Denne har vi ventet på i vinter og vår, for det har nå nesten gått tre år siden de kunne vise fram konseptbilen under Genève Motor Show i 2019.
Denne ble fulgt opp av en prototype i fjor, og det opprinnelige planen var at produksjonsutgaven også skulle være klar i 2021.
Men fordelen med å ha få modeller er at de aller helst bør være mest mulig perfekte, og italienerne var ikke helt fornøyde med drivverket til Tonale. Mikser vi en mikrobrikke-mangel og en pandemi inn i gryta, var resultatet at bilen ble forsinket.
Det er dog historie, for nå har Alfa Romeo endelig presentert sin tredje hovedmodell.
Normalt skiller konseptbilene som finner vei til store bilutstillinger seg en del fra de faktiske produksjonsbilene, men Alfa har vært ganske tro mot det designet de viste fram i 2019.
Det er skulpturelle linjer, den kjente Alfa-fronten og tredelte frontlykter er på plass, noe også de gjenkjennelige felgene fra konseptet er. Disse kan minne om de gamle dreieskivene på telefonene, og er ganske så oppsiktsvekkende.
På innsiden har Alfa like godt puttet inn to skjermer på totalt 22,5 tommer, og byr også på integrasjon av Amazon Alexa og trådløs oppdatering av programvaren.
Det meste foran er vendt mot føreren, og som vi kan se av bildet under er det sportslige også ivertatt gjennom girhendler i aluminium.
Motoren og drivlinjen bidro altså til å forsinke bilen, men det er nå klart.
Den blir tilgjengelig som en hybrid med en 1.5-liters turbomotor, en 7-trinns automatkasse og et 48V-system med en elmotor. Motoren er helt nyutviklet og byr på 160 hestekrefter, og Tonale er også mulig å få med 130 hk og 250 Nm.
Den mest spennende er uten tvil den ladbare hybriden, for i motsetning til forhjulsdrift åpner denne for drift på alle fire hjulene ‒ og selvsagt ren elektrisk drift.
Utgaven kalt Q4 byr på 275 hk, og den elektriske rekkevidden er langt fra ille ‒ Alfa lover 60 kilometer.
Her er hjertet en 1.3-liters turbomotor, og kombinert med elmotoren som drives av et 15,5 kWh stort batteri klarer den 0-100 km/t på 6,2 sekunder.
Batteriet kan for øvrig lades opp på 2,5 timer via en 7,4 kW lader.
Tonale er også utstyrt med et nytt og banebrytende bremsesystem kalt Integrated Brake System, og har også en elektronisk selvlåsende diff for de med forhjulsdrift som bør sørge for maksimalt grep.
I tillegg byr Tonale på flere førerassistenter, inkludert en intelligent adaptiv cruisekontroll koblet til en skiltgjenkjenner.
Det følger også en ganske så viktig nyhet med Tonale, nemlig noe som kryptisk nok er kalt NFT.
Dette står non-fungible token, og betyr enkelt forklart at Alfa kan innhente data som vil følge bilen i all framtid. De som godtar dette digitale sertifikatet, vil i framtiden kunne videreselge sin Tonale med en sikker datakilde på kjøpet.
Så NFT kan være med på å bekjempe et stort problem i bruktbilbransjen, nemlig at det jukses med historikken.
Alfa Romeo har ikke sagt noe om når Tonale faktisk er på plass, men det bør ikke ta altfor lang tid.
For den ferdige bilen er endelig vist fram, og her er bilder av Alfa Romeo Tonale.
Les også: