Endelig blir Corvette en «ekte» sportsbil

Chevrolet har avduket en helt ny Corvette, og bak den nyemodellen skjuler deg seg en aldri så liten historisk nyhet. Se stor bildeserie.


La oss slå det fast med en gang, den nye Corvette Stingray
ser ut som et sultent rovdyr. Den er spiss, skarp, kantede, lav og ‒ ut fra bildene
‒ ildrød.

Dette er en slik bil som gjør at du rolig legger deg over til
høyre om du ser den i bakspeilet. Man terger ikke en Corvette Stingray
2020-modell, det er nå sikkert.

Corvette ble introdusert så langt tilbake som i 1953, og i 1963
kom den første som også ble kalt Sting Ray.

I 1969 kom modellen kalt Stingray, og denne fikk leve til
1976.

Men i 2014 bestemte Chevrolet seg for å riste liv i navnet
igjen, og dermed så en moderne Stingray også dagens lys.

Men vi kan like gjerne glemme alle disse, for ingen Corvette
har noen gang vært som den som nå kommer.

Denne her:

GM har nemlig gjort bilen om til en «ekte» sportsbil, ja, det
vil si at den nye Stingray har midtstilt motor. Oh yeah!

‒ Corvette har alltid representert et høydepunkt for
innovasjon og vært grensesprengende for GM. Den tradisjonelle bilen med
frontplassert motor hadde nådd sine ytelsesgrenser, noe som gjorde det
nødvendig med et nytt oppsett, sier GM President Mark Reuss.

‒ Når det gjelder komfort og moro, ser den fremdeles ut og
føles som en Corvette, men kjører bedre enn noen biler i Corvettes historie.
Kunder vil bli begeistret ‒ for det er fokus på detaljer og ytelse over hele
linjen.

Det er flere åpenbare fordeler med å plassere motoren i
midten, og det første og viktigste er vektbalansen som jo er ekstra viktig i en
sportsbil.

Det spenstige designet og linjene er fortsatt godt ivertatt
også med Corvette Stingray 2020-modellen, og de har selvsagt ikke oversett
motoren.

Hjertet er Chevys nye 6.2-liters Small Block V8 LT2, og
denne yter 495 hestekrefter med et dreiemoment på 637 Nm. Så mye krefter og dreiemoment
har aldri en Corvette hatt tidligere.

I tillegg har de også oppjustert det meste av det mekaniske, brukt nye og lettere materialer, satt inn masse ny teknologi og gitt den en helt drøss med valg, til og med når det kommer til seter ‒ disse finnes i tre forskjellige versjoner!

Og nå kommer den altså også med en midtstilt motor, noe som
garantert vil sende den enda raskere rundt banene.

Me det er fortsatt mulig å drasse med seg bagasje, og i USA
er kanskje det aller vanligste Corvette-førere drar med seg golfsett. Chevrolet
opplyser at man får plass til ikke bare en, men to golfbager i den nye
Stingray-modellen.

Så det er bare å rope fore og tråkke gassen i bånn
til golfbanen, og det bør være mulig å rekke utslagstiden med en slik.

Men det aller beste for de som bor i USA er prisen. For
ganske så ufattelig for oss nordmenn starter faktisk den nye modellen på under
60.000 dollar, altså akkurat over en halv million kroner.

Det er ganske så drøyt.

Her er bildeserien av den nye Corvette Stingray:

Les også:

Les mer om:

Nyheter