De aller fleste har fått med seg at Porsche har på gang en
ny generasjon av den legendariske 911, modellen som har rukket å bli 56 år nå. Men så langt har Porsche kun tilbydd S-versjonene, det vil si bakhjulstrukket 911 Carrera S og Carrera 4S med firehjulstrekk.
to S-modellene, men vi har altså manglet innstegsmodellene uten S-bokstaven i
modellnavnet. Det gjør vi ikke lenger. Porsche slår til med både en coupé og en kabriolet av 911
Carrera, og disse to byr også på en 3-liters biturbo med 6-sylindrer. Men nå er
effekten skrudd ned ved å gi de mindre turboer, men med 385 hk har nå
innstegsmodellen rundt 15 flere hestekrefter enn det forgjengeren kunne by på. Det maksimale dreiemomentet på 450 Nm finner man mellom 1.950-5.000 r/min. Dette gjør at både 911 Carrera Coupé og 911 Carrera
Cabriolet gjør sprinten på 4,2 sekunder, og går man også for Sport Chrono
Package senkes tiden til 4,0 sekunder.
fortsatt smøre seg med tålmodighet, for foreløpig er det kun en automatisk PDK-kasse
med 8-trinn som gjelder. 911 Carrera Coupé har en toppfart på 293 km/t, mens den
toppløse versjonen når 291 km/t ‒ noe som bør gi godt med luft rundt ørene. Så hva med prisen? 911 Carrera S starter på 1,62 millioner kroner, og den ferske innstegsmodellen 911 Carrera Coupé barberer vekk solide 160.000 kroner av denne prisen. Så ja, 911 blir en ganske så mye billigere bil med grunnmodellen. Men går man for den luftige 911 Carrera Cabriolet går prisen
opp til 1,63 millioner, og den er faktisk 19.000 dyrere enn 911 Carrera S. Den dyreste av de seks medlemmene i 911 Carrera-familien er 4S
Cabriolet, og denne har en startpris på 1,88 millioner kroner.
og den aller dyreste. Her er flere bilder av Porsche 911 Carrera Coupé og
Cabriolet: Les også:
- Lyden av 1.011 hk på bakhjulene
- Mercedes feirer to milepæler
- Renault Mégane slettet nok en Civic R-rekord