Nå er Mazda 2 langt fra en ny modell, ei heller laget med hjelp av Toyota. For dette er arvtakeren til Mazda 121 som kom allerede i 2002, og dagens 3. generasjon var klar i 2014. Denne produseres både i Japan, Mexico og Thailand, og er blant annet solgt som Toyota i Nord-Amerika. Og kanskje som en liten takk for nettopp dette skal nå Toyota Motor Europe sette sammen en helt ny versjon av Mazda 2, en kompakt utgave kalt Mazda 2 Hybrid. Mazda sier selv at dette er en kompakt, men romslig 5-dørs hatchback, og leveres kun med en full-hybrid drivlinje som gir lavt bensinforbruk og lave utslipp. Det viktigste med denne er selvsagt det hybride drivsystemet, som kombinerer en 1.5-liters 3-sylindret bensinmotor med en el-motor med total systemeffekt på 116 hk. Her er 0-100 km/t oppgitt til 9,7 sekunder og toppfarten på 175 km/t, og den er ganske så gjerrig. For takket være hybridteknologien er bensinforbruket oppgitt til pene 0,38-0,40 liter på mila, mens CO2-utslippet skal ligge på 87-93 g/km. En selvladende hybrid har en langt mer begrenset elektrisk rekkevidde enn de ladbare utgavene, men Mazda 2 Hybrid har også en EV-modus som blant annet sørger for elektrisk motorkraft i oppstarten. Toyota er de største ekspertene på slike hybrider, så her jobber nok bensin- og el-motoren godt sammen for å gi lavest mulig forbruk og utslipp. Ved deselerasjon og bremsing gjøres kinetisk energi om til elektrisk energi som lagres i batteriet til senere bruk. Produsenten forklarer videre at batterinivået kontrolleres og styres kontinuerlig av en motordreven generator, og dette gjør at man ikke trenger å lade systemet via ekstern strømkilde.
