Aiai, Aston Martin DB12 får en toppløs søster i form av en Volante-utgave. (Fotos: Aston Martin)

En toppløs Aston Martin DB12

Aston Martin DB12 Coupé har fått en toppløs søster gjennom DB12 Volante.


Det skjedde store ting tidligere i år, for Aston Martin presenterte nemlig den neste bilen i den særs viktig DB-serien. Den aller første DB-bilen ble vist fram allerede i 1948, og på 1960-tallet ble bilen legendarisk og verdenskjent da DB5 dukket opp som en agentbil til selveste James Bond.

Totalt er det 10 generasjoner med DB-biler til tross for at den aller nyeste altså heter DB12, for det finnes verken en DB8 eller en DB10. Vel, den sistnevnte finnes, men kun i James Bonds filmunivers.

Aston Martin kaller sin aller nyeste utgave for en Super Tourer, noe som skal vise at den virkelig trives på landeveien hvor den kan sluke mil etter mil. Denne skal også vise veien for en ny generasjon sportsbiler fra det britiske merket, og det skal heller ikke stå på kreftene.

I motorrommet befinner det seg nemlig en 4.0 Twin-Turbo V8 med 680 hestekrefter og 800 Nm dreiemoment, noe som hele 34 prosent mer enn DB11. Bilen klarer 0-100 km/t på 3,6 sekunder, og har en toppfart på 325 km/t.

Coupéutgaven får nå en søster i form av DB12 Volante, en svært så sportslig kabriolet.

‒ For mange av kundene er «taket nede»-kjøring den største gleden. Aston Martin Volantes har fanget følelsen og uttrykt den i unik stil i mer enn seks tiår, sier Aston Martins administrerende direktør, Amedeo Felisa.

‒ Med den nye DB12 Volante har vi endret reglene, og skapt en bil som forsterker disse følelsene ved å bevare all renhet og de eksepsjonelle sportslige egenskapene til DB12 Coupé. En sjelden og ekte sportskabriolet på alle måter, dette er en bil for å utfordre forståelser og finne en ny generasjon Volante-kunder.

Nå har Aston tenkt kabriolet allerede under utviklingen av den med tak, så grunnlaget ble lagt allerede gjennom eksepsjonelt stive og limte aluminiumsstrukturen. Videre har de økt DB12 Volantes globale torsjonsstivhet med nesten 5 prosent, og forsterket en rekke områder for å gjøre denne til en skikkelig kjøremaskin.

Men den største endringen finner vi selvsagt på toppen.

Britene har satt på et såkalt «K-fold»-tak som selvsagt er elektrisk betjent, og dette er oppkalt etter en 2-trinns foldeprosedyre konstruert for å oppnå det Aston kaller en klasseledende 260 mm stablehøyde. Så ja, taket stjeler minst mulig plass fra bagasjerommet.

Aston har satt på åtte lag med isolasjon og stofftaktaket er akustisk forbedret for enda mer komfort på innsiden. De har også vært veldig opptatt av at profilen til DB12 er på plass når taket er oppe, og når taket er nede skjules det av et elegant deksel som du kan se av bildet litt lenger ned.

Totalt sier Aston at takoperasjonen tar 14 sekunder for å åpne og 16 sekunder for å lukke, og kan gjøres i hastigheter på opptil 50 km/t. Og det kuleste?

Jo, du kan betjene takmekanismen fjernstyrt, men her kan du maksimalt være to meter unna bilen.

På toppen av dette tilbyr merket fire forskjellige utvendige hettefarger ‒ standard svart, rød, blå og svart og sølv. Og det er kanskje greit, for det er nemlig nærmest en uendelig kombinasjon av farger kunder kan velge når de bestiller en DB12.

En DB12 Volante er selvsagt ganske lik søsteren når det kommer til utstyr og løsninger, og det inkluderer også drivverket. Den kommer med den samme motoren som yter 680 hk og 800 Nm, og klarer 0-100 km/t på 3,7 sekunder.

‒ Volante har alle Super Tourer-egenskapene som ble introdusert så vellykket i DB12 Coupé, sier Aston Martin Chief Technical Officer, Roberto Fedeli.

‒ At vi har bevart denne klasseledende ytelsen og håndteringen, vitner om den underliggende briljansen til DB12-plattformen og arbeidet vi har gjort for å opprettholde fordelen med dens suverene drivlinje og chassis i en åpen versjon. Ikke lenger det «mykere» alternativet, DB12 Volante tilbyr stimulering av en ekte sportsbil med den unike nytelsen og tilfredsstillelsen som bare en kabriolet Aston Martin kan levere.

Aston Martin DB12 Volante er ikke langt unna, og britene sier at produksjonen skal starte allerede mot slutten av året med leveringer i starten av 2024.

Les også:

Les mer om:

Nyheter