En terrengversjon av superbilen?!

Vi er litt usikre på hva faktisk Lamborghini prøver seg på her, men de viser altså en litt høyere versjon av superbilen Huracán.


Nei, alle bilene trenger ikke å være SUV-lignende. Og det
gjelder ikke minst disse supersportsbilene som stadig pusher nye grenser rundt
Nordschleife og andre racerbaner.

Men åpenbart ble ting litt for fristende for
Lamborghini, som jo også kan by på den råe SUV-modellen Urus.

-->
De har nemlig vist fram en konseptmodell basert på Huracán
som også skal håndtere langt mer terreng enn asfaltbaner, og ja, vi skal
innrømme, det høres ut som en morsom idé.

Det italienerne har tenkt med modellen kalt Huracán Sterrato,
er nemlig å lage en versjon av superbilen som også kan være gøy å kjøre på
grusveier og lignende.

Og det kan vi jo ikke klage på.

Konseptet er basert på Huracán EVO, og byr dermed på en
5.2-liters motor med 640 hestekrefter under panseret. EVO-modellen byr også på en
teknologi Lambo kaller LDVI som skal skjønne hva som er i ferd med å skje, og
dermed hjelpe til for eksempel gjennom en sving.

Dette systemet inkluderer firehjulstrekk og
firehjulsstyring, og LDVI-systemet i Sterrato er også fintunet til å hjelpe til
med grepet på løst underlag. Så denne skal akselerere godt også på grusen, i
tillegg til at den blir mer stabil når man kommer i situasjoner med
overstyring.

Rent spesifikt har Lamborghini hevet bakkeklaringen med 47
mm, hvor fronten har fått en skarpere tilnærming på 1 prosent og bakenden med
6,5 prosent.

Dekksporet er utvidet med 30 mm, og de har satt på noen «ballongdekk»
og utvidet hjulbuene.

Skal man kjøre rally må også karosseriet beskyttet ekstra, og Lambo har både forsterket med beskyttelsesplater og sterkere materiell som karbonfiber og harpiks.

Man må også ha skikkelig lys, og det har Sterrato fått med ekstra
LED-lys på taket og støtfanger.

Den har også veltebur, firepunkts seterbelter,
kabonsportsseter og aluminumplater i gulvet.

Og, utrolig nok, er det ikke første gang Lamborghini gjør
noe slikt med en supersportsbil.

Tilbake på 1970-tallet gjorde de faktisk noe lignende med
modellene Jarama og Urraco. Lambos testfører Bob Wallace modifiserte to biler
for å gjøre dem om til noen skikkelige ørkenracere, og kom med Jarama Rally i
1973 og Urraco Rally i 1974.

Jøss!

Nå er det altså Huracán som har fått en ørkenbehandling, og her flere bilder av bilen som kanskje dukker opp i et rally en vakker dag:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene