En Taycan til 2 millioner kroner

Porsche har lansert elbilen Taycan, og det er mulig åsette sammen din helt egne versjon i nettbyggeren. Så hvor dyr er det mulig å gjøreden?


Taycan har tatt verden med storm, og faktisk var bølgene så
store etter gårsdagens lansering at til og med Tesla følte ringvirkningene.
Verdens største elbilprodusent måtte nemlig konstatere at aksjekursen fikk seg
en knekk.

Så det er ingen tvil om at Porsche har klart å sette sammen
en ganske imponerende elbil, iallfall om man ser på spesifikasjonene.

Men prisene imponerte ikke like mye.

De største optimistene hadde sett for seg en pris rundt
Tesla Model S’ mest potente versjon, altså litt under millionen. Men det følte
de fleste var urealistisk.

Flesteparten regnet med at Taycan kom til å bikke millionen med ganske grei klaring, men at den billigste versjonen skulle runde 1,3 millioner var nokså overraskende.

Men de to versjonene som er lansert er da også Turbo og Turbo S, så det er sannsynlig at Taycan også kommer som en billigere versjon ‒ uten at Porsche faktisk har bekreftet dette.

Den billigste det er mulig å bestille er Taycan Turbo som
starter på er 1.324.900 kroner, og går du inn i nettbyggeren får du også
beskjed om å legge til en «Mobile Charger Connect» før du får lov til å gå
videre.

Dermed er den minste prisen du kommer unna med 1.334.200
kroner.

Turbo S er flaggskipet, men koster også desto mer. Mens
Taycan Turbo kommer med 685 hestekrefter og et dreiemoment på 850 Nm, byr Taycan
Turbo S på 761 hk og 1.050 Nm.

Prisen du må betale for dette er 1.608.900 kroner.

Som hos alle de andre store bilprodusentene er det mulig å
velge en drøss med ekstrautstyr til Taycan, og for moro skyld har vi sjekket hvor
dyr vi faktisk kan få denne til å bli.

Vi valgte alt ekstrautstyr som ga utslag i prisen for Taycan
Turbo S, og prisen krøp raskt opp mot 2 millioner kroner.

Det ble raskt målet, men vi måtte til slutt strekke våpen.
Vi klarte ikke å få Taycan til å bikke den grensen.

Vi endte opp med ekstrautstyr, eller tilvalg som produsentene
liker å kalle det, for 384.300 kroner. Dermed endte vi fattige 6.800 kroner
unna 2 millioner, og vi skal ærlig innrømme at det var litt bittert.

Prisen endte som du kan se av bildet under på 1.993.200 kroner, men det er jo mulig vi overså noe som kunne sendt oss over grensen.

Porsche meldte tidligere i sommer at de hadde bikket 30.000
reservasjoner av Taycan, noe som er et svært høyt tall for det tyske merket.

I 2018 solgte de for eksempel 35.573 eksemplarer av ikonet
911, mens den mestselgende bilen var SUV-modellen Macan som endte opp med et salg
på 86.031 biler.

Hvor mange som går videre med bestillingen av Taycan etter at prisene er kjent får tiden vise, og kanskje klarer noen av de norske kundene også å runde 2 millioner kroner?

Og med leveringskostander og andre små avigfter så bikker nok også den bilen vi satt sammen den grensen. Men det er en fattig trøst.

Her er flere bilder av Porsche Taycan Turbo og Turbo S:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter