En Mini er i utgangspunktet en liten bil, og ingeniørene har i alle år prøvd å utnytte plassen best mulig. Mini Vision Urbanaut tar dette til et helt nytt nivå, og her er det framtidsløsninger så det holder. Disse bildene må du se!
Den nye Mini-visjonen er et ekte kinderegg ‒ den inneholder tre overraskelser. Disse er kalt «Chill», «Wanderlust» og «Vibe», og viser hvordan bilbyggerne hos Mini vil tenke i framtiden.
Men la oss begynne med utsiden.
-->
Mini Vision Urbanaut er 4,46 meter lang, 16 centimeter lengre enn dagens lengstemann ‒Mini Countryman. Visjonen ser ut som en blanding av en SUV og en minivan, og ingeniørene har helt klart tenkt plass ved å plassere hjulene helt ute i hjørnene.
Den øvre delen består stort sett av glassflater som slipper inn mengder med lys, mens lyktene er skjulte når de utvendige lysene ikke er tent.
Foran er grillen erstattet et «intelligenspanel» som inneholder radarfunksjoner og andre sensorer, og bilen kun har en dør ‒ en stor skyvedør på passasjersiden.
Du kan også klyve inn gjennom frontruten om du vil. Ja, faktisk.
Det er nemlig mulig å åpne hele fronten, slik at de som befinner seg inne i loungen kan få en følelse av å sitte ute i det fri.
Sjekk dette bildet:
Bilens utvendige linjer er ulikt det meste vi har sett, men det er faktisk innvendig urbannauten virkelig er spesiell og interessant.
For innsiden avslører også løsninger for framtidens biler, og allerede neste år får vi en smak av dette gjennom en helt ny BMW-modell.
Det handler altså om «Chill», «Wanderlust» og «Vibe», for den eksepsjonelle bilen er litt av en kameleon.
‒ Chill-øyeblikket inviterer deg til å ta et pust i bakken, forklarer Oliver Heilmer, designsjef hos Mini.
‒ Bilen blir et slags tilfluktssted, et fristed der du kan slappe av ‒ eller jobbe fullt konsentrert.
‒ Wanderlust er Mini-øyeblikket hvor Mini Vision Urbanaut kjøres, eller kjører med, automatiserte kjørefunksjoner. Øyeblikket Vibe setter av tid sammen til andre mennesker i sentrum ‒ på alle måter, forklarer han.
Mini Vision Urbanaut skal altså vise hvordan framtidens mobilitet kan gjøres med maksimal plassutnyttelse designet for ulike opplevelser, og konseptbilens interiør kan endres for en rekke formål. Ideen er at bilen i framtiden også blir et oppholdsrom i ulike omgivelser, være seg i byen eller i naturen.
Det elektriske konseptet har selvsagt også bærekraftige materialer på innsiden, og Mini har unngått ting som bruk av krom og skinn og gått for mye resirkulerte materialer.
Foran, ja, der rattet er, finner man ikke et vanlig dashbord. Skjermene er ryddet bort til fordel for noe som heter «shy-tech», det neste steget for å vise kjøreinformasjon og infotainment-tjenester.
Dette er framtidens løsning hvor det meste skjules under overflaten, og kommer til syne på en helt annen måte enn hva vi er vant. Dette gjøres ved bruk av nye materialer, som for eksempel tekstiler. Dette vil BMW-gruppen vise fram gjennom en ny modell allerede neste år.
Men det er mer, mye mer.
Når bilen er parkert kan dashbordet rett og slett senkes og gi plass til en slags hjørnesofa. Og med en åpen front kan jo det bli riktig så hyggelig. Så glem utekafeen, vi sitter heller i bilen og nyter en kopp sjokolade og ser på folkelivet! Ja, vi hadde kanskje trengt denne bilen i disse korona-tidene.
Setene kan selvsagt roteres slik at alle om bord kan ta del i de sosiale aktivitetene sammen med de bak i loungen.
Den klassiske runde infotainmentskjermen er flyttet fra dashbordet til midt i kabinen, hvor den har flere funksjoner, avhengig av hvordan bilen benyttes.
Da britene skulle komme med en konkurrent til Volkswagen Bobla på 1950-tallet var det særdeles viktig at bilen var liten og utnyttet plassen best mulig.
Urbannauten tar dette prinsippet til et nytt nivå, og den store visjonen gir oss en sniktitt på hvordan en Mini kan se ut om noen år.
Her er flere bilder av den eksepsjonelle Mini Vision Urbanaut:
Les også: