I sommer hadde Audi svære nyheter, for da var det nemlig duket for en helt ny RS Q8 performance ‒ en ganske så ilter SUV.
Audi kunne forteller at den nye utgaven hadde 471 kW/640 hk og et dreiemoment på 850 Nm, og at bilen hadde dundret rundt selveste Nordschleife på 7:36,698 minutter. Det er særs imponerende til å være en så diger SUV, og vi kan jo nevne at en BMW M3 Touring gjorde runden på 7:35,060 tilbake i 2022.
Så ja, den tiden matcher nesten «familiebilen» RS Q8 rundt verdens mest krevende racerbane.
Matcher gjør også ABT Sportsline, denne tyske tuneren som er eksperter på Audi-modeller.
For da de viste fram en trimmet utgave av den ferske SQ8 i oktober lød nemlig kreftene på 578 kW/650 hk takket være ABT Power S. Men de la på samme tid merke til at det bodde mer i den imponerende motoren.
Så nå har de klinket til med en utgave som spiser RS Q8 til lunsj, for dette er en SQ8 med 515 kW/700 hk og 870 Nm.

Dette har de klart ved å sette inn et sett som heter ABT Power R som også inkluderer en intercooler. Her er det kort sagt en ny kjøling av den oppvarmede ladeluften som åpner for nye hester.
ABT har selvsagt tatt andre grep både når det kommer til aerodynamikken og kjøreegenskapene, så denne bør rett og slett senke tiden rundt Nordsløyfa enda et hakk.
Her er det selvsagt flere eksklusive detaljer, som en ny frontspoiler, skjørteinnsats bak og en oppsiktsvekkende bakspoiler.
På innsiden er det flere aksenter som på ABT-rattmerket, ABT-girknotten i skinnende synlig karbonfiber, dørbelysning og en ABT start-stopp-bryterhette.
De er ekstra stolte av ABT Level Control (ALC), en løsning som optimerer standard luftfjæring og sikrer større fjæringskomfort og dynamisk senking. Spesifikke senkenivåer tilbys for komfort og dynamiske moduser:
- Komfortnivå: ca. -25 mm på for- og bakaksel
- Dynamisk nivå: ca. -15 mm på for- og bakaksel
- Kaffemodus: ekstra senking med ytterligere -10 mm ved stasjonær eller ved hastigheter på opptil 5 km/t
Standard moduser forblir uendret, så det er ingen begrensninger når det gjelder daglig bruk.
Når det gjelder felgene så byr ABT på noen 23-tommere i Glossy Black, og disse er kledd med 285/35-dekk. Og ja, helt bakerst er det også fire litt større rør med en diameter på 95 mm, så de bak en ABT SQ8 skjønner hva som ruller foran dem.
ABT sier at pakken for til ABT SQ8 koster 34.900 euro inkludert moms, så kommer montering og TÜV-godkjenning.
Og ja, prisen inkluderer ABT 5-års garanti.
Det er selvsagt fristende å kalle en slik SUV for en ulv i fåreklær, men som bildene under viser glefser denne så mye at alle vet hva som kommer ‒ nemlig et beist av en SUV.
Les også: