En slik Nissan Leaf har du aldri sett

Hørt om Re-Leaf, elbilen som er laget for store katastrofer?


Nei, det har du mest sannsynlig ikke gjort.

For denne meget spesielle versjonen av verdens første masseproduserte elbil er akkurat vist fram, men kanskje får du sett den på ordentlig en gang i framtiden?

For kloden som vi kjenner er i endring, og stadig oftere slår ekstremvær med katastrofale følger inn over oss.

Ikke bare kan ekstremt vær ødelegge bygninger og infrastruktur, men naturkatastrofer er også den største faktoren bak strømbrudd. Det viser en rapport fra World Bank i fjor, og den slo fast at naturkatastrofer og ekstremvær forårsaket 37 prosent av strømbruddene i Europa mellom 2000 og 2017. Enda verre var det i USA, hvor dette sto bak hele 44 prosent av strømbruddene.

Og det er ventet enda mer ekstremvær i årene som kommer, og senest i fjor meldte FN at det nå oppstår en klimakatastrofe hver eneste uke ‒ og dette har økt med 151 prosent i løpet av de to siste tiårene.

Så strømmen som vi tar for gitt og er avhengig av kan gå en usikker tid i møte.

Et land som er ganske så utsatt er Japan, dette ganske så utstrakte øyriket som ligger som et skjold for fastlandet i øst, akkurat som jo Norge gjør ganske så lenger i vest.

Men grunnet klimaet og plasseringen er Japan langt mer utsatt, og senest i fjor feide tyfonen Faxai over keiserriket og gjorde store skader. Resultatet var blant annet at 340.000 husstander var uten strøm i tre dager mens uværet herjet rundt dem.

Nissan hører hjemme i Japan, og de har fått med seg hva de amerikanske kraftmyndighetene tidligere har uttalt:

«Muligheten til å bringe kraften dit den trengs, selv i lokal skala, kan være en uvurderlig ressurs i kriser».

Og de prøver nå å hjelpe med sin helt nye og spesielle utgave av Leaf, for sjekk denne illustrasjonen:

Nissan har altså tatt en Leaf (Tekna-utgaven), og bygd den om til et lite kraftverk på fire hjul som kan rykke ut og hjelpe til med strøm i de første prekære 48 timer av en katastrofe.

Nå er ikke dette noe nytt, og Nissan har faktisk helt siden 2011 rykket ut med sine Leaf-modeller og hjulpet til med strøm i Japan. Men nytt er det at de har laget en helt spesiell versjon, som passende nok er døpt Re-Leaf.

Denne utgaven er bygd av britiske RJN, et selskap som normalt bygger om biler til racerbiler.

De har hevet den originale Leafen med 70 mm opp til 225 mm, gitt den bredere sporvidde og litt mer terrengegenskaper, og bilen byr også på en farge passende nok kalt electron.

De har også modifisert batteriet, og dette kan by på tre uttak (to vanntette) opp til 230 volt. Og parkerer en fulladet Re-Leaf ved huset ditt, trenger du ikke å bekymre deg for strøm de neste dagene.

Med et 62 kWh stort batteri kan en Leaf e+ leverer strøm til en gjennomsnittlig europeisk husstand i hele seks døgn.

Re-Leaf har altså flere strømuttak, og her er eksempler på hva som kan plugges til og hvor mye strøm disse bruker i løpet av 24 timer:

  • Elektrisk trykkluftbor: 36 kWh
  • Flyttbare vifter (slike som brannfolk bruker): 21,6 kWh
  • 10-liters suppekjele: 9,6 kWh
  • Medisinsk respirator: 3 kWh
  • 100w LED nødlys: 2,4 kWh

Nissan Re-Leaf er kun et konsept, men det japanske merket avviser ikke at de kan sette denne livredderen på fire hjul inn i produksjon.

‒ Vi utforsker kontinuerlig måter som elektriske kjøretøy kan berike livene våre, utover bare transport uten nullutslipp, sier Helen Perry, leder for elektriske personbiler og infrastruktur for Nissan i Europa

‒ Konsepter som Re-Leaf viser mulig bruk av elbil i katastrofehåndtering, og demonstrerer at smartere, renere teknologi kan bidra til å redde liv og åpne for nye muligheter.

Så en gang i framtiden får vi kanskje se en Nissan Re-Charge rykke ut, slik som den på videoen under.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter