- Annonse -
HjemNyheterEn slående vakker Ferrari hanket inn gullpris

En slående vakker Ferrari hanket inn gullpris

Ferrari kan som kjent designe biler, men nå har de har overgått seg selv med modellene Monza SP1 og SP2. Kun ett ord er beskrivende: «Vakker».

Av og til ser vi bilprodusenter som har bladd i sine historiebøker, og kommer med nostalgiske modeller som skal hedre biler som har en spesiell plass i hjertet.

- Annonse -

Akkurat det har Ferrari gjort, og like godt bestemt seg for å lage en serie med biler som hyller superbiler fra 1940- og 50-tallet.

Denne serien har de passende nok kalt Icona, og de to første ikoniske modellene ut lover veldig godt for fortsettelsen. For Monza SP1 og Monza SP2 tar rett og slett pusten fra deg.

Bilene er basert på barchettas fra 1950-tallet, biler som deltok i løp ikke kun rattet av profesjonelle førere fra Scuderia, men også rike gentlemans-førere som hadde litt for fritid. Den gang kjørte proffe førere og amatører side om side, noe som selvsagt resulterte i hyppige smeller på banene.

- Annonse -

Den første bilen som ble referert som en barchetta (som betyr liten båt) var en toppløs versjon av 166 MM fra 1948. Navnet dukket opp da Fiat-eier og mogulen Giovanni Agnelli fikk øye på den under et motorshow, og han mente at den minnet mer om en liten hurtigbåt enn en sportsbil.

Uttrykket ble sittende.

Barchetta var lik Spider-modellene i form (to seter), men hadde verken tak eller annen beskyttelse. I stedet for en vanlig frontrute var de utstyrt med en liten skjerm og et avtagbart beskyttelsesdeksel på passasjersiden.

Tenk deg hvor skummelt det må ha vært å kjøre disse rundt knalltøffe baner med elendig underlag og ingen banesikring.

- Annonse -

Grøss.

Dette har altså Ferrari tenkt på når de har gyvet på et helt nytt konsept.

Monza SP1 og SP2 tar utgangspunktet i barchetta-bilene, og bilene kan bestilles enten som en singelseter (SP1) eller toseters variant (SP2).

Om man titter på bildet under ser du et moderne design med et klassisk preg, og en bil som mangler noe veldig essensielt:

Jepp, ingen frontrute der, så det blir nesten som å ratte en formel 1-bil rundt banen.

Men de rike vil neppe like å få vinden piskende rett mot seg, noe som jo også hemmer den høye sigarføringen. Så Ferrari har kommet opp med noe de kaller en virtuell frontrute.

Italienerne har forklart hvordan dette fungerer i detalj, men vi skal glatt innrømme at vi forsto fint lite av det.

Prinsippet består iallfall av aerodynamiske løsninger og tekniske vrier som gjør at vinden suser over hodet på de som sitter i bilen, og personene i bilen sitter nærmest i en egen boble. Om fluene også skvetter over hodet sier ikke Ferrari noe om, men vi håper virkelig det.

SP1 og SP2 er altså nye biler, og Ferrari har designet de etter moderne prinsipper. Så klassisk uttrykk møter dermed moderne linjer, og det er mulig å spotte begge deler når man ser bilen. Se selv:

Under panseret sitter det beste verden har sett. Jepp, det har vi faktisk skriftlig.

For Ferrari har satt inn V12’eren på 6,5-liter som er kåret til verdens beste motor (ja, det finnes en slik kåring), og som sitter i superbilen 812 Superfast. Men Ferrari har tunet den ytterligere, og presset ut noen flere hester.

SP1 og SP2 vrir ut solide 810 hestekrefter ved 8.500 omdreininger, og et dreiemoment på 719 Nm ved 7.000 r/min.

Altså helt ellevilt.

Dette kommer godt til syne i akselerasjonen, og de gjør 0-100 km/t på 2,9 sekunder og 0-200 km/t på 7,9 km/t. Og det er mulig å kjøre over 300 km/t i en bil uten frontrute. Hvor mye over sier dog ikke Ferrari noe om.

Den nye Icona-serien skal altså rette seg mot superrike kunder som vil ha tak i noe ultraspesielt, og Ferrari har selvsagt satt et tak på hvor mange de skal lage av de to første bilene i den nye serien. Det lyder på 499, og italienerne regner med å bruke rundt en dag på hver bil.

Prisen er også luftig, nemlig et sted rundt 20 millioner kroner. Men glem sparingen, for Ferrari har allerede solgt alle bilene.

At de er vakre har vi også svart på hvitt.

Den kanskje største designutdelingen er en som heter iF Design Awards. Folkene bak den har vært smarte nok til å dele prisene inn i en rekke kategorier, slik at det er en drøss med priser og dermed mye god PR å hente.

Den mest prestigetunge er Gullprisen, og denne hanket like godt Monza SP1 inn.

Juryen mente at den er en «klassisk perfeksjonisme som også hinter mot framtiden», og vi kan ikke annet enn å være enig.

At Ferrari kan lage biler var også prisutdelingen i München i forrige uke et nytt eksempel på. For mens SP1 fikk gullprisen vanket det også designpriser på 488 Pista og SP38 (kun laget i et eksemplar), slik at Ferrari totalt stakk av med tre priser.

Mens vi venter på nye modeller i Icona-serien kan vi kose oss med litt flere bilder av Monza SP1 og SP2:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her