Dette er noe så sjeldent som en Enyaq Cargo. (Fotos: Skoda)

En Skoda Enyaq som varebil!?

Skoda UK holder ikke igjen på den praktiske siden, for nå dunker de til med en varebilversjon av Enyaq. Se bilder.


Skoda er usedvanlig opptatt av praktiske løsninger, på Skoda-språket kalt Simply Clever. Dette er arv og miljø, for slike løsninger har de drevet på med helt siden bilmerkets barndom. 

Men de som er kalt Simply Clever kan spores tilbake til 2001 og dukket opp sammen med den første generasjonen Superb, og ja, den hadde den berømte paraplyen gjemt i døren. 

-->
Smart, iallfall om du er vestlending, men det store gjennombruddet kom i 2003 og handlet ikke overraskende om plass. Faktisk så mye at konseptet som ble vist fram under IAA-messen i Frankfurt het Roomster. 

Bilen fulgte opp navnet med smarte funksjoner som skyvbare bakseter og svingbare forseter, og konseptet ble en stor inspirasjon for nye og smarte løsninger. Fram til nå har Skoda implementert godt over 60 Cimply Clever-løsninger, så her går det virkelig unna. 

Over i UK har Skoda-gjengen tatt plassutnyttelse til et nytt nivå, for der har det kommet en idé om å lage en varebil ut av Enyaq. Og i Skoda-tradisjon har de rett og slett fulgt denne opp med å lage seg en, ja, Enyaq Cargo. 

Du ser det ikke på akkurat dette bildet, men denne er altså ganske så spesiell:

Mer eksakt har de slått seg sammen med noen som er spesialister på å bygge om biler, Strongs Plastic Products, og disse Cargo-utgavene blir kun tilgjengelig for flåtekunder via Skodas Area Fleet Managers.

Så om du lurer, nei, den blir ikke tilgjengelig her i Norge. Men mas gjerne, for hvem vet, kanskje kan Skoda Norge la seg inspirere?

Nå skal vi ikke gi Skoda UK all ære for ideen om en Enyaq Cargo, for denne ble opprinnelig laget for National Grid Energy Distribution (NGED) som blant annet holder øye med strømlinjene. De har allerede mottatt 70 Enyaq Cargo, basert på Enyaq 85- og 85x.

Skoda UK forklarer at bilene kommer med et spesialbygd interiør designet for maksimal praktisk anvendelighet. Her er det et romslig lasterom konstruert av høyfaste, lettvekts plastmaterialer slik at bilene oppfyller aller sikkerhetskrav uten at det går på bekostning av effektiviteten. 

Det er også en robust, men lett, skillevegg som skiller kupeen fra lasterommet, noe som sikrer både sikkerhet og komfort. 

I tillegg er det mulig å få Enyaq Cargo med en rekke fleksible konfigurasjoner skreddersydd for å møte de unike oppbevarings- og driftsbehovene til forretningskunder, melder Skodas britiske avdeling.

Enyaq Cargo bygges fra enten Edition 85 eller firehjulsdrevne SportLine 85x, begge selvsagt med bakseter originalt. Disse byr på henholdsvis 569 kilometer og 532 kilometer rekkevidde, og Enyaq 85 kan lade opptil 135 kW og 85x med 175 kW – noe som gir en lading på 10-80 prosent på rundt 28 minutter.

Og det mest spennende er selvsagt å se hvordan en Enyaq Cargo ser ut, spesielt bak, så her har du bildene av elbilen som tar Simply Clever svært så bokstavelig. 

Les også:

Hva tenker du

Les også