I søken etter selvkjørende biler og nyttekjøretøy har faktisk Ford og Volkswagen-gruppen (VAG) blitt ganske så gode venner.
Grunnen heter Argo AI, og er et amerikansk selskap som utvikler totale løsninger innenfor selvkjørende kjøretøy. Argo AI ble grunnlagt i 2016, og allerede året etter fikk Ford ferten av disse.
-->
Og siden det amerikanske merket også vil ha selvkjørende biler, investerte giganten raskt i det lille firmaet.
Tre år senere hadde også VAG fått øynene opp for hva Argo AI drev på med, og åpnet lommeboken de og.
Resultatet er at Ford og VAG nå eier like store andeler av selskapet, og drar dermed nytte av teknologien disse utvikler. Argo AI har for øvrig sitt europeiske hovedkvarter i München.
Ford ga oss senest i juni en forsmak på som venter oss, og viste da fram en selvkjørende Transit som fungerte som en budbil. Her var ikke bare formålet å teste ut selvkjørende teknologi, men også sjekke hvordan kundene faktisk reagerte når det kom en diger Transit uten noen bak rattet.
Ford har selvsagt sitt eget selvkjøringsprosjekt, og når dette er ferdig i 2025 har merket brukt enorme 7 milliarder dollar på dette.
VAG kjører også sine prosjekter, og et av disse tar like godt i bruk et kjøretøy som Volkswagen enda ikke har lansert ‒ ID. Buzz.
Første gang vi stiftet bekjentskap med den elektriske og moderne utgaven av den berømte Bulli-modellen var så langt tilbake som i 2017, og i 2019 var den faktisk også på et aldri så lite Norges-besøk.
Men den er altså fortsatt ikke lansert, noe som skal skje til neste år.
Det stopper ikke MOIA, et annet selskap VAG eier. Dette er nemlig et turdelingsselskap som ble opprettet av den tyske gruppen i 2016, og som nå er på plass i Hannover og Hamburg.
MOIA fokuserer på to ting i tillegg til at folk skal dele på turen, nemlig nullutslipp og selvkjørende biler. Det første er selvsagt ikke noe problem i 2021, mens de har satt en frist på 2025 for selvkjørende biler. Senest 2025.
Hvor langt utviklingen av slike har kommet kunne folket som var på plass på VAG-arrangementet «New Auto Night» i forbindelse med bilutstillingen i München selv se, for dit kom det faktisk en selvkjørende ID. Buzz. Mer eksakt en ID. Buzz AD, hvor de to siste bokstavene står for Autonomous Driving.
– Volkswagen-konsernet er i endring, fra å være en ren bilprodusent til å nå bli en global ledende mobilitets leverandør, sa administrerende direktør Herbert Diess under arrangementet.
– Vi er selskapet som omdefinerer mobilitet, med bærekraftige, påloggede og trygge mobilitetsløsninger for framtidige generasjoner.
Det er Volkswagen Nyttekjøretøy og Argo AI som nå tester de selvkjørende buzzene i München.
Argos system består av en rekke sensorer som skal gi bilens hjerne full oversikt, og systemets selvkjøring må også oppføre seg som en vanlig sjåfør ute i trafikken.
– Et system som kjenner igjen omgivelsene ved hjelp av 6 lidarer, 11 radarer og 14 kameraer, fordelt over hele kjøretøyet, kan oppdage mye mer enn noen menneskelig sjåfør kan fra sin posisjon, forklarer Christian Senger, sjef for autonom kjøring i Volkswagen Commercial Vehicles.
AD-utgaven er ganske enkel å oppdage, for framme på taket har den Argos store sensorpakke. Denne skal være så effektiv at den kan oppdage objekter fra en avstand på mer enn 400 meter, og systemet skal også være i stand til å oppdage selv de minste lyspartikler på foton-nivå.
Foreløpig testes bilen ved Argos utviklingssenter ved München, og de har også en 90 mål stor bane hvor de får testet ut alle tenkelige kjøre-scenarioer.
– ID. Buzz AD-testflåten er en milepæl i vårt samarbeid med Volkswagen Commercial Vehicles, sier Brian Salesky, gründer og administrerende direktør i Argo AI.
– Vi bygger videre på fem års utvikling og læring fra alle våre andre operasjoner i store, komplekse amerikanske byer, og vi gleder oss til å begynne å teste i Münchens gater for å forberede oss på lanseringen av den selvkjørende bildelingstjenesten med MOIA.
Turdelingsselskapet har altså satt 2025 som øvre deadline, så vi bør ikke være altfor unna selvkjørende taxier og shuttlebusser.
– Vi bringer vår ekspertise til samarbeidet med Argo AI og Volkswagen Commercial Vehicles, og kommer til å utvikle en autonom mobilitetstjeneste i tillegg til de vanlige tjenestene våre, sier konsernsjef i MOIA, Robert Henrich.
– Byer over hele verden ønsker å gjøre trafikken mer effektiv og klimavennlig. Autonom bildeling bedrer mobiliteten i byene, øker sikkerheten på veiene og gjør dermed byene mer attraktive.
Les også: