Audi RS2 er kanskje urmodellen, men RS-familien tok ikke
skikkelig av før tyskerne lanserte den ultimate familievognen ‒ RS 4. Dette skjedde i 1999, og siden har det bare ballet på seg
med medlemmer i den stadig voksende RS-familien.
sjefsbølla RS Q8 kan skryte av 600 hk under panseret. Av de fire er det kun RS 4 som er utstyrt med 2.9-liters V6,
og i tillegg til 450 hk har den et formidabelt dreiemoment på 600 Nm. Men det er altså originalt. ABT som stort sett kaster seg over det meste av i
utgangspunktet sterke Audi-modeller, har tidligere kommet med et sett til alle
disse fire. For RS 4 betyr det 510 hk og 660 Nm, mens for de tre andre
utstyrt med 4-liters V8 TSFI som altså har 600 hk og 800 Nm spratt kreftene opp
til 700 hk og 880 Nm. Men ABT var ikke helt fornøyd med resultatet for RS 4, for
de mente det bodde mer i den.
presser enda mer saft ut av motoren. Resultatet er 80 flere hk og Nm i forhold til originalen, og
dermed får den 530 hk og 680 Nm. I tillegg har de utviklet en drøss med nye komponenter som det er mulig å utstyre RS 4 med, slik at den blir en ekte familieracer som parkerer det aller meste i nabolaget. ABT byr ikke på noen tall, men vi vet at den originale med
450 hk klarer 0-100 km/t på 4,1 sekunder. Så kliner man til med alt ABT byr på til
RS 4 av lettvektsmateriale og aerodynamiske endringer, så skal nok også
sportsbilene slite med å henge med denne ulven i fåreklær. Her er flere bilder: