BMW har laget en i5 med enda lengre akselavstand, men den får ikke du kjøpt. (Fotos: BMW)

En romsligere BMW i5 ‒ og du kan ikke kjøpe den

Nye BMW i5 kommer også med lengre akselavstand, men selv elbilhovedstaden Norge må se langt etter denne.


BMW er på gang med en fornyelse av 5-serien, en av ur-seriene til det tyske merket. Serien har sine røtter helt tilbake til 1972, og har dermed rundet 50 år og formidable 10 millioner eksemplarer.

De har kjørt på med ytterligere seks generasjoner av 5-serie siden 1972, og nå er det altså klart for en helt ny 8. generasjon av modellen som sist ble oppgradert i 2017.

For oss nordmenn er det mest spennende at den også får en helelektrisk søster gjennom i5-utgaven, en elbil som ble vist fram i mai.

Om man sammenligner med dagens 5-serie så vokser i5 i alle retninger. Den er 5,06 meter lang, 9,7 centimeter lenger, 1,90 meter bred, utvidet med 3,2 centimeter, og 1,52 meter høy, opp 3,6 centimeter i høyden.

På samme tid er den viktige akselavstanden også økt med 2,0 centimeter til akkurat 3 meter, noe som betyr enda bedre innvendig plass. Bakerst byr bagasjerommet på 490 liter, og BMW i5 er som standard skodd med 19-tommers aluminiumsfelger.

Det er selvsagt mulig å få i5 i flere versjoner, mer eksakt i5 eDrive40 og i5 M60, og sistnevnte byr på 517 hk og 795 Nm dreiemoment. Men det er også en M Sport Boost og M Launch Control-funksjon, og da øker kreftene til 601 hk med 820 Nm for korte perioder.

Det skal også komme en xDrive som åpner for firehjulsdrift til neste år.

BMW i5 eDrive40 har for øvrig en WLTP-rekkevidde på 582 kilometer, mens i5 M60 har en oppgitt rekkevidde på 516 kilometer.

Men det kommer også en versjon som nordmenn ikke får lov til å kjøpe, ei heller noe andre her i Europa. Nemlig en med enda større akselavstand, en såkalt LWB (long-wheelbase), og kanskje litt ironisk med tanke på snitthøyden, rettet mot Kina.

Der har nemlig 5-serien til BMW blitt svært populært de siste årene, og BMW har skuflet ut hele 530.000 biler av 5-serien til kinesiske kunder bare fra 2020 til 2022. Ja, dette gjør sedanen til markedsleder i premium-segmentet for øvre mellomklassebiler. Totalt er det solgt rundt to millioner biler av 5-serie siden starten av produksjon i Kina.

Som i Europa har også Kina et stort fokus på elbiler, så også der skal 8. generasjon 5-serie Sedan komme både med en tradisjonell motor og som en ren elbil gjennom i5. Og de versjonene som lages til kinesiske kunder blir litt annerledes.

Det ser man først og fremst på en mer oppreist front med sin tolkning av BMWs karakteristiske doble frontlykter og en radiatorgrill som strekker seg langt fremover med konturbelysning.

Fra siden kan man se at det er en taklinje som skråner svakt bakover kombinert, samt en ganske gavmild akselavstand. Bak er det slanke LED-lys som er delt av en kromlist.

Innvendig er bilen inspirert av den nye BMW 7-serien og BMW iX, og har blant annet et nytt ratt og titanbronseinnlegg som skal gi innsiden en litt mer eksklusiv stil rettet mot kinesisk stil.

Den kinesiske 5-serien får også det imponerende BMW Theater Screen med 31,3-tommers panoramaskjerm, 8K-oppløsning og 5G-tilkobling. Og ja, et lydanlegg fra Bowers & Wilkins gjør 5-serien til en rullende kino ‒ akkurat som 7-serien her hjemme.

Men dette er biler som altså blir eksklusivt laget for Kina, så det er nærmeste du kommer denne er bilder. Og de kan du se her:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter