En rallyversjon av Volkswagen ID.4

Nå får Volkswagens nyeste elbil kjørt seg i et 1.836 kilometer langt Baja-rally. Se bilder.


Folkebil-merket har som kjent på gang en formidabel satsing rundt elbiler, og for å overbevise folk i land som er litt mer elbilskeptisk enn Norge har de hanket inn diverse ambassadører. Dette har de også gjort i USA, hvor en av de som skal framsnakke ID.4 og andre elbiler er en ganske så kjent person i bilverden.

Også i Norge er det mange som drar kjensel på Tanner Foust, for denne racerføreren er kjent både fra den amerikanske versjonen av Top Gear og som en konkurrent til både Sverre Isachsen i Global RallyCross og Petter Solberg i rallycross-VM.

-->
Foust sier åpenbart aldri nei til en utfordring, for i tillegg til dette har han deltatt i rally og andre konkurranser og vært stuntsjåfør i en rekke storfilmer ‒ inkludert Fast & Furious-serien og Oscar-filmen Ford vs Ferrari.

Nå deltar han på rallyet Mexican 1000, et løp som er 1.836 kilometer langt ‒ hvorav hele 1.437 kilometer kjøres på grus og annet ikke-asfalt-underlag. Det er med andre ord litt av en prøvelse, og det blir nok ikke enklere når Foust faktisk skal kjøre en Volkswagen ID.4.

Tanner Foust Racing har nemlig sammen med Volkswagen bestilt en rallypreppet ID.4 fra Rhys Millen Racing, og vi snakker faktisk om en bil med et originalt drivverk og bakhjulstrekk.

Det betyr at Foust, for han ratter denne selvsagt selv, må klare seg med 201 hk og batteripakken på 82 kWh.

‒ Det er spennende å være en del av en ambisiøs utfordring som dette som presser grensene for elektriske kjøretøy, sier Foust.

‒ Vi har lært mye om egenskapene til Volkswagens elbil-maskinvare i et miljø som er tøft for alle kjøretøy, og den fungerer godt over forventningene.

Bilen er altså original når det kommer til drivverk, men på andre områder minner det ikke så mye om bilen du kan kjøpe hos forhandleren. Rallytugaven har fått ekstra beskyttelse for batteriet, interiøret er plukket fra hverandre og det er satt inn veltebur, dempere og understell har fått rallybehandling og det er selvsagt satt på noen nye hjul. Ut med 19-tommerne, og på med 18-tommere kledd med grusdekk med profilen 255/70.

Men det er faktisk stort sett det som er gjort med bilen.

‒ Det krever stor tillit og mange forberedelser å stille opp med en slik masseproduserende bil til start til et løp som dette, spesielt et elektrisk som ID.4, sier Rhys Millen.

‒ Vi har blitt positivt overrasket over hvor godt ID.4 håndterer terrenget.

Et problem kan dog bli rekkevidden. ID.4 har en oppgitt rekkevidde på 517 kilometer, og teamet til Foust har da også tatt med en bærbar 50 kW lader som kan brukes til å fylle batteriet. Men ettersom covid-19-restrikasjoner gjør at bilene skal kjøre sløyfer, håper Foust at de kan gjennomføre 98 prosent av alle strekningene uten å måtte dra fram hurtigladeren.

Med seg får Foust Emme Hall, en kjent amerikansk journalist og terrengfører. Hun har testet ID.4, og oppsiktsvekkende nok mener hun at bilen funker best i standard kjøremodus og med B-nivået for regenerering for strøm til batteriet.

Foust selv funderer hvordan han skal angripe rallyet med elbilen, for rekkevidden kompliserer ting.

‒ Vi jobbet tett med Volkswagen-ingeniører for å finne riktig kjørestil for forskjellige typer terreng som kunne gi balansen mellom hastighet og batteriforbruk, sier Foust.

‒ Vi er fortsatt på et tidlig stadie for å konkurrere med elbiler, men vi har allerede flere ideer om hva vi vil gjøre neste år, sier Foust.

Og at det er en ganske lang vei viser også de første resultatene. Løpet startet søndag, og Foust er foreløpig på 83. plass av 90 som fortsatt er med.

Rhys Millen er også med, man han ratter en spesiallaget buggy med en diger V6 fra Ford med 600 hk under panseret. Og den funker litt bedre til dette formålet, for å si det forsiktig. Millen er foreløpig nummer to, sånn cirka 2,5 timer foran Foust i sin ID.4.

Men akkurat denne gang er det viktigste for Foust å faktisk delta, ikke vinne.

Her er bilder av grunnen til akkurat det, rallyversjonen av Volkswagen ID.4:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter