En oppsiktsvekkende norsk elektrisk MC!

Vi har ventet på et alvorlig forsøk på å lage et helelektrisk kjøretøy fra elbilnasjonen Norge. Nå tar Oslo-baserte AOE Mobility skikkelig sats.


Vi har akkurat rundet inn i november, og dermed er også registeringstallene for oktober klare.

De viser at 70 prosent av alle nybilene i Norge var elbiler, og totalt så langt i 2021 er 63,1 prosent av alle nyregistrerte biler nullutslipp.

-->
Det er også nyregistrert rundt 10.000 motorsykler i Norge så langt i år, men brorparten av disse har en forbrenningsmotor. For det er slik at MC-produsentene fortsatt ikke har gått all-in når det kommer til elektriske drivverk, selv om for eksempel en produsent som Harley-Davidson faktisk har elmotorsykler på markedet.

Med andre ord er det muligheter for de som er villig til å satse på elmotorsykler.

Og det er Jakob Kirsebom Lanto, Espen Kvalvik og Adrian Kristofer Locklindh. De to førstnevnte er norsk, mens tredjemann er svensk.

Trioen har nylig etablert AOE Mobility, og åpnet 1. november for investorer. Så har du troen på hva disse planlegger har du muligheten til å bli aksjeeier, og det kan du gjøre her.

Og de første illustrasjonene demper iallfall ikke forventningene.

‒ Vi er glade for å trekke teknologiselskapet vårt ut av stealth-modus, og kunngjøre avduking av AOE Bike, en helelektrisk, miljøvennlig motorsykkel fra Skandinavia, sier Jakob Kirsebom Lanto, som er administrerende direktør.

De har gått for noe de kaller «et moderne skandinavisk design med en maskulin og minimalistisk estetikk». Den kommer også med en sidevogn, og denne åpner for både mer bagasje og mer strøm for lengre turer.

Videre skal den elektriske drivenheten og batteripakke både være miljøvennlig og lett å lade.

‒ Det generelle designet til AOE Bike er ganske futuristisk, påpeker Espen Kvalvik, CTO hos AOE Mobility.

‒ Ettersom den er helelektrisk vil den gi motorsyklisten en spennende tur ‒ og det på en stille måte.

Kampen rundt elbilkundene blir som kjent stadig tøffere, men det er altså et ganske åpent marked for elektriske motorsykler.

‒ Selv om elektrifiseringen av bilen har hatt en flott start, er det fortsatt ikke mange elektriske motorsykler, påpeker Adrian Kristofer Locklindh, COO hos AOE Mobility.

‒ Derfor har vi valgt å ta på oss denne oppgaven ved å lage en førsteklasses (elektrisk) motorsykkel, og for at dette kjøretøyet skal komme raskere ut på veien, har vi valgt en produktutviklings-strategi med å slå oss sammen med leverandører som har allerede utviklede komponenter.

Slik ser den elektriske motorsykkelen ut:

AOE Mobility opplyser ikke hvem de samarbeider med, eller hva ytelsene rundt AOE Bike er. Men det får vi nok snart vite.

Selskapet sier derimot at den første sykkelen skal komme i begrenset opplag, den vil befinne seg i øvre prissjikt og blir tilgjengelig både i Europa, Nord-Amerika og Kina.

De har også et annet prosjekt kalt AOE Pod, så hva dette er for noe blir også spennende å se.

Uansett, den elektriske motorsykkelen skaper garantert oppsikt, og vi tenker både på Mad Max og norske metall-rock når vi ser illustrasjonene av AOE Bike.

Her kan du selv bedømme den elektriske doningen:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsykkel