Tyske Opel er langt fra ukjent med kompakte stasjonsvogner, for dette er noe de har holdt på med siden Kadettens glade dager.
Den legendariske modellen ble introdusert så langt tilbake som i 1936, men de Kadett-modellene de fleste tenker på er de som først kom som Kadett A i 1962, og deretter Kadett B, Kadett C, Kadett D og til slutt Kadett E som satte punktum i 1995.
-->
Allerede Kadett A kunne skryte av en utgave som var stasjonsvogn, men den mest kjente er utvilsomt Kadett Caravan introdusert i 1984. Den store fordelen til denne var at den hadde svært få konkurrenter, for som kjent var det vanligvis de litt større modellene som også kom som stasjonsvogn.
I 1991 kom modellen som tok over for Kadetten, Opel Astra. Den tok faktisk over alfabetet til Kadetten, så den første generasjonen startet med Astra F. Vi kan nå plusse på fem nye generasjoner, så Astra har nå kommet til L i alfabetet. Astra L ble introdusert i sommer, så denne er ganske så fersk.
Og Opel har selvsagt ikke glemt stasjonsvogn-utgaven, og viser nå fram den helt nye Astra Sports Tourer. Ifølge Opel selv er dette en «sportslig, praktisk og romslig» bil, så den bør passe for mange.
De som følger nøye med ser at lengden på 4,64 meter er noen centimeter kortere enn forgjengeren, men på samme tid har Opel dratt ut akselavstanden slik at den er sju centimeter lengre. Det betyr som kjent enda bedre innvendig plass, noe som jo er viktig for stasjonsvogner.
Slik ser den nye utgaven ut:
Opel sier at lastehøyden er på 60 centimeter, og den som kommer som hybrid har et bagasjerom på over 548 liter – og inntil 1.574 liter med baksetet lagt flatt ned. Dette kan deles 40:20:40.
Nye Astra er laget på 3. generasjons EMP2-plattform, og i likhet med kombiversjonen lanseres nye Opel Astra Sports Tourer som hybrid i kombinasjon med 8-trinns automatkasse. Opel har klar to hybridutgaver med opptil 225 hestekrefter, men det skal også komme andre elektrifiserte drivlinjer.
Astra Sports Tourer kan også skilte med de adaptive Intelli-Lux LED Pixel-lysene kjent fra Insignia som har 168 LED-elementer, noe som ifølge Opel selv skaper tilnærmet dagslys selv på mørke norske vinterkvelder.
På innsiden kommer den med en ny generasjon av det digitale Pure Panel, men, heldigvis vil noen si, er det i Opel-tradisjon også noen viktige fysiske knapper som forenkler håndteringen.
Astra har for øvrig trådløs støtte for både Apple Carplay og Android Auto, så det er bra.
Nye Astra Sports Tourer åpner også for de nyeste førerassistansesystemene fra Opel, hvor kameraet i frontvinduet kombineres med ytterligere fire kameraer – ett foran, ett bak og ett på hver side – samt ultrasoniske sensorer både foran og bak.
Her er det Intelli-Drive 2.0 som er hjernen, og denne kan tilpasse hastigheten inn i svinger, kommer med forslag til hastighetsjusteringer og kan gjennomføre semiautomatiske filskift.
Kjøre-informasjonen kan også vises via et head-up-display.
Til slutt kan også den nye stasjonsvognen skryte av det Opel kaller «Autobahnproof», noe som vil si at den skal kunne håndtere hastigheter som denne motorveien åpner for. Dette skal blant annet et stivere chassis, McPherson-oppheng foran og andre forbedringer sørge for. I tillegg er vridningsstivheten i nye Astra 14 prosent bedre enn i forgjengeren.
Den nye stasjonsvognen er også litt historisk.
For:
‒ Astra Sports Tourer er den første elektrifiserte stasjonsvognen fra Opel, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl.
‒ Kompakte stasjonsvogner har vært viktig for Opel helt tilbake til 60-tallet, og med nye moderne drivlinjer er vi sikre på at særlig barnefamilier vil se hvor praktisk en bil som dette er. Hybridversjonene er en fin start, og fra 2023 kommer også en helelektrisk Astra på markedet, avslører han.
Men først kommer det en hybridversjon, og her er bilder av Opel Astra Sports Tourer:
Les også: