En ny hyperbil fra Bugatti

Den franske superbilprodusenten Bugatti hyller historiensførste superbil med en ny spesialmodell. Se bilder.


Ok, en quiz: Hva heter 110 på italiensk?

Jo, centodieci.

-->
Og det er hele poenget med Bugattis nye hyperbil.

Bugatti forsvant fra bilverden i 1956, og var nærmest død og
begravd helt til en bilgærn italiener pustet nytt liv i det sagnomsuste merket
på 1990-tallet.

Denne italieneren, som av alle ting var en bilselger, satset
alt på et kort, og bestemte seg like godt for å lage verdens aller første
skikkelige superbil.

Så det Romano Artioli kom opp med var en ellevill doning som
hadde en diger V12-motor med over 560 hestekrefter under panseret, og som akselererte
fra 0 til 100 km/t på 3,26 sekunder.

Bilen er i dag regnet som den første reelle superbilen, og
ettersom det kun ble laget 128 slike er den også blitt litt av et samlerobjekt.

Artioli laget bilene i Italia, men han var kanskje verdens
største Bugatti-entusiast og veldig opphengt i merkets historie.

Så da han skulle finne et passende navn for denne
superbilen, var valget ganske enkelt ‒ EB110.

EB etter Ettore Bugatti, og 110 ettersom den ble lansert på
dagen 110 år etter at grunnleggeren ble født.

Eventyret til Artioli tok slutt i 1997, og året etter kjøpte
Volkswagen-gruppen opp rettighetene til merket.

Nå hyller Bugatti modellen som hyllet Bugatti. Jepp.

De gjør det med en hyperbil som kun skal lages i 10
eksemplarer (og som allerede er utsolgt), og de har altså landet på navnet Centodieci.
Og dette vet du nå hva står for.

‒ Vi er stolte av vår lange Bugatti-historie, som EB110
absolutt er en del av, sier Bugatti-president Stephan Winkelmann.

‒ Derfor feirer vi med en nytolkning av dette ekstraordinære
kjøretøyet.

Det franske merket ville altså bygge en moderne hyperbil
basert på EB110, noe som ikke er så enkelt som det høres ut som.

‒ Utfordringen var å ikke bli for opptatt av hvordan
designet til den historiske bilen var og dermed jobbe kun i retroperspektiv,
men i stedet å lage en moderne tolkning av linjene og teknologien, forklarer
sjefdesigner Achim Anscheidt.

Og det de kom opp med er mer sportslig og ekstrem enn både Chiron og den kommende Divo-modellen, altså det råeste Bugatti har tryllet fram ‒ altså helt i EB110’s ånd.

Denne nytolkningen er ikke så enkelt å spotte om du ikke vet
at den er basert på EB110, for Centodieci ser rett og slett ut som en moderne
hyperbil.

Men vet du er denne er inspirert av EB110, er det lett og se
likheter også.

Panseret er flatt, grillen er i samme stil, luftinntakene
bak sidevinduet ganske så like, og silhuetten er tilnærmet den samme.

Setter vi bilene opp mot hverandre kommer likhetene ganske
så godt til syne.

Sjekk dette bildet:

Vi ser raskt at Centodieci er en linjelekker og aerodynamisk
hyperbil som suger seg til asfalten, og utseende lyver ikke.

Bugatti har riktignok ikke kopiert V12’eren til EB110, men heller
gitt Centodieci den ikoniske 8-liters W16-motoren som kan by på 1.600
hestekrefter ved 7.000 r/min.

Det gjør at den sprinter 0-100 km/t på 2,4 sekunder, og opp
til 200 km/t bruker den lynraske 6,1 sekunder.

Hva, 300 km/t?

Centodieci bruker utrolig nok kun 13,1 sekunder på det.

Noe kan dermed reagere på at toppfarten er elektronisk
begrenset til «kun» 380 km/t.

‒ Det er ikke bare toppfart som gjør en hyperbil. Med
Centodieci demonstrer vi igjen at design, kvalitet og ytelser er like viktig, understreker
presidenten.

Når det kommer til slike ekstreme biler er vekt versus kraft en viktig formel, og Bugatti sier at de har slanket Centodieci med 20 kilo i forhold til Chiron. Utstrakt bruk av lettmaterialer er nøkkelen, og de har gått så drastisk til verks at til og med vindusviskere er laget av karbon.

Dette gir en nærmest sensasjonell kraft-til-vekt-ratio,
nærmere bestemt 1,13 kilo per hk. Det er vilt det.

Den kommer altså kun i 10 eksemplarer, og de kundene som allerede
har sikret seg en av disse har punget ut med nærmere 80 millioner kroner ‒ før
skatt og avgifter. Hjelpes!

Kanskje har den norske investoren Arne Fredly sikret seg en
av dem? Han er kjent for å få tak i slike hyperbiler, og det hjelper jo at han
var en av de første til å eie en Chiron.

I så fall må han smøre seg med tålmodighet, for den første håndlaget
(selvsagt er den det) Centodieci er nemlig ikke klar før om to år.

Enn så lenge kan Fredly, og vi andre, glede oss over disse
bildene av bilen som hedrer verdens første skikkelige superbil.

Nemlig 110-årsbilen Centodieci:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene