En Mitsubishi med jetmotor!

Hva sier du til en ladbar hybrid uten dører og tak som duikke behøver å plugge i laderen?


Mitsubishi har virkelig knallet til med et konsept som skiller
seg ut på nesten alle tenkelige måter, og det er nesten som om en krysning
mellom Petter Smart og Pablo Picasso har stått bak denne.

La oss ta designet først.

Dette er altså ifølge Mitsubishi selv en elektrifisert buggy,
altså disse dør- og toppløse doningene man ofte bruker til å forsere sanddyner
med. Eller for å vise seg fram på stranden.

Den heter Mi-Tech Concept, har en slags SUV-form og kommer
med to seter.

Foruten logoen er det faktisk mulig å identifisere denne som
en Mitsubishi, for det er en variant av Dynamic Shield-grillen helt foran.

Ellers er designet noe helt for seg selv, understreket av noen felger med et design som man normalt finner på legebiler.

Den er morsom å se på, og det er morsomt det vi finner under
skallet også.

Dette er ikke overraskende en hybrid, noe Mitsubishi har
lang erfaring og stor suksess med.

Den har fått fire elmotorer, og er altså en 4WD buggy med en
slags SUV-form. Produsenten kaller systemet for S-AWC, for jo, det er Super All
Wheel Control.

Og muligens overdriver de ikke, for den elektriske firehjulsdriften
er såpass intelligent at om to hjul mister grepet overføres kraften til de to
som fortsatt har bakkekontakt. Ja, supert!

Men det aller morsomste er hybridsystemet.

For dette er ikke en hybrid med for eksempel en bensinmotor.
Nei, her har jaggu Mitsubishi puttet inn en gassturbin som rekkeviddeforlenger.
Jepp!

Og det er kanskje ikke så dumt, for en gassturbin byr på mer
krefter i forhold til størrelsen enn en vanlig bensinmotor, samt at det er
mulig å fylle alt mulig rart på tanken.

Dette inkluderer diesel, parafin og etanol, så ja, gi den litt alkohol så blir den fornøyd. Hvem blir ikke det?

Og det er mer fantastisk med denne.

Mitsubishi sier nemlig at man kan snu 180 grader med denne
ved å kontra-rotere høyre og venstre hjul. Man kan altså snu på den berømte 5-øringen
(hør med noen over 50 om du ikke vet hva det betyr).

Det er også mulig å lade opp batteriet ved å plugge til en strømkabel,
men det er jo ikke noe moro når man har en gassturbin som kan sørge for saft
til batteriet. Eller?

På innsiden er det også spesielle løsninger.

Informasjonen kan vises på frontruta som en slags forstørret head-up-display, og her spiller noe som er kalt utvidet virkelighet (AR) inn. Her blir ting litt vanskelig, men dette er altså et ekstra lag med informasjon projisert dit ved å kombinere fysisk og virtuell data ved bruk av grafikk og optiske sensorer.

Resultatet blir dette:

Den kommer også med moderne førerassistenter, og byr blant
annet på neste generasjon Mi-Pilot som ikke bare hjelper sjåføren på motorveien
‒ men også i terrenget.

Konseptet blir vist fram under Tokyo Motor Show som starter
i disse dager, men det er vel heller tvilsomt at denne kommer seg over
konseptstadiet.

Men Mitsubishi sier at de planlegger en kompakt og en mellomstor
SUV innen 2022, og en «kei»-modell i 2023 ‒ altså en ultrakompakt bil.

Så kanskje et lite plaster på såret, men det blir vanskelig å glemme den jetmotoren...

Her er flere bilder av Mi-Tech Concept:

Les også:

Les mer om:

Nyheter