En litt sportsligere BMW i4

Støvet har så vidt lagt seg etter at BMW lanserte i4, men det stopper ikke de tyske turnerne AC Schnitzer fra å gjøre bilen enda litt mer sportslig.


BMW er som kjent for lengst i gang med sin elbilsatsing, og veteranen i3 runder nå respektable ni år på markedet.

Men dette var en forløper til den skikkelige elektriske satsingen signert den bayerske bilprodusenten, som for alvor har skutt fart med modellene iX og iX3.

Og ikke minst i4.

Men denne tar de også den helelektriske satstingen over til de mer sportslige bilene, og BMW i4 er en såkalt 4-dørs Gran Coupé. Altså en kjøreglad sak som også på en behagelig måte skal sluke mil etter mil på landeveien.

Og dette er en skikkelig Norges-venn av en elbil.

Den globale lanseringen var i februar, men som en takk for godt arbeid fikk BMW Norge tjuvstarte allerede i desember. Hvem hadde trodd at noe slikt skulle skje i lille Norge for 10 år siden?

Resultatet er at modellen nå har bikket milepælen på 1.000 registreringer her hjemme, og det registreres nye i4 hver eneste dag.

Sammen med de andre elbilene har i4 også gjort BMW til et av de aller mest populære merkene her hjemme, og var i utgangen av juli det 3. mest registrerte merket bak Tesla og Volkswagen ‒ og foran Toyota. Ja, også det hadde vært crazy tanke for 10 år siden.

Kundene er åpenbart fornøyd med BMW i4, men det er alltid noen som gjerne vil ha litt mer. Slik som AC Schnitzer, det tyske tuningsselskapet som er spesialister på BMW.

Problemet for tunerne når det kommer til elbiler er at de ikke lar seg trimme veldig enkelt, for her er det verken et eksosanlegg eller en forbrenningsmotor som enkelt kan justeres til å yte enda mer.

Men det er selvsagt mange andre områder som åpner for modifiseringer, og det utnytter AC.

Det kanskje mest åpenbare er bakkeklaringen, for sportslige biler skal subbe nærmere bakken. AC har løst dette ved å sette på nye fjærer som senker bilen med mellom 20 og 25 mm. Det betyr enda bedre kjøreegenskaper.

Slik ser en litt lavere BMW i4 ut:

En annen åpenbar ting er felgene, og her har de tyske tunerne gitt i4 nye hjul og satt på dekk med dimensjonen 255/35 R20 foran og hakket bredere 265/35 R20 bak. Her må det legges til at bilmerkene selv er veldig oppsatt på å utstyre elbilene med riktige felger og dekk, ettersom mer rullemotstand gir mindre rekkevidde.

AC har også spikket litt på frontspoileren, inkludert splitteren og sidevingene. Ja, og selvsagt også satt på en ny takspoiler og bakspoiler også, og flikket litt på sideskjørtene.

Resultatet av alle endringene er ganske så forførende, og under kan du selv sjekke ut bilder av den litt røffere og sportsligere utgaven av den ganske så nye BMW i4.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter