Tiden løper av gårde, og det er faktisk hele 17 år siden Mercedes presenterte noe helt nytt som skapte bølger i bilverden.
Året var 2004, og bilen het Mercedes CLS.
Sammen med Mercedes’ roadster- og kabriolet-modeller ble denne raskt en drømmebil, og en som mange også hadde råd til. For etter introduksjonen har Mercedes solgt hele 450.000 eksemplarer av CLS, hvor Kina var det største markedet i 2020 etterfulgt av Sør-Korea, USA og Tyskland.
Modellen er nå inne i sin 3. generasjon som kom i 2018, og Mercedes har nå gitt den en aldri så liten oppdatering som skal friste enda flere.
‒ CLS er en elegant firedørs coupé med lekre linjer gjennom hele karosseriet, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Norge.
‒ Nå har den blitt oppdatert med et sportsligere utseende for å møte kundens ønsker. I tillegg kommer det en spesialmodell begrenset til 300 biler fra Mercedes-AMG. En riktig oppdatering for vår designperle.
Utvendig befinner de mest markante endringene seg foran, hvor støtfangeren har fått nye detaljer og radiatorgrillen er ny med et stjernemønster ‒ selvsagt med den store lederstjernen i midten.
Mercedes byr også på nye 19-tommers felger, og de som haker av AMG-utstyrslinje får også enda flere styling-komponenter. Dette inkluderer karakteristiske luftinntak i frontfangeren og en spoilerleppe på bagasjelokket, samt nye 20-tommers felger.
Innvendig har Mercedes gitt CLS nye kombinasjoner av skinninteriør og listverk, og satt inn en nytt og mer intelligente multifunksjonsratt. Denne har sensorer som registrerer om føreren holder i det, noe som forbedrer brukervennligheten når bilen kjører i semiautonomt modus. Nå er det nok å holde i rattet for at assistansesystemene skal skjønne at føreren har kontroll, mens det tidligere var nødvendig med en liten styrebevegelse, forklarer Mercedes.
Når det gjelder andre nye hjelpesystemer som har kommet siden 2018 så er det allerede på plass, for Mercedes ga CLS også en oppdatering sist sommer.
For de litt mer kravstore er det godt nytt at det står 250 eksperter hos Mercedes-Benz designo i Sindelfingen klar til å innfri individuelle ønsker, for også disse valgene er oppdatert. Blant annet kliner Mercedes nå til med enda flere farger, mer eksakt Jupiter Red, Cashmere White magno og Emerald Green.
Det tofargede designo-interiøret er tilgjengelig i fem nye kombinasjoner: Classic Red/Black, Saddle Brown/Black, Tartufo Brown/Black, Deep White/Black og Yacht Blue/Black.
En annen nyheten er at det skjer ting på drivlinjefronten til CLS. Det inkluderer den helt nye mildhybriden CLS 300d 4Matic, hvor Mercedes for første gang med CLS kombinerer en startgenerator og et 48-volts elektrisk system med en dieselmotor.
Her er alle de forskjellige versjonene.
Mercedes CLS diesel:
CLS 220d | CLS 300d 4MATIC | CLS 400d 4MATIC | ||
Motorvolum | cc | 1950 | 1993 | 2925 |
Effekt | hk | 194 | 265 | 330 |
Ved | Rpm | 3800 | 4200 | 3600-4200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | hk | - | 20 | - |
Dreiemoment | Nm | 400 | 550 | 700 |
Ved | rpm | 1600-2800 | 1800-2200 | 1200-3200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Nm | - | 200 | - |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) | l/100 km | 5,5-6,4 | 5,8-6,6 | 6,7-7,4 |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) | g/km | 143-167 | 153-172 | 175-194 |
Akselerasjon (0-100 km/h) | S | 7,5 | 6,4 | 5,2 |
Toppfart | km/t | 237 | 250 | 250 |
Mercedes CLS bensin:
CLS 350 | CLS 450 4MATIC | CLS 53 4MATIC+ | ||
Motorvolum | cc | 1991 | 2999 | 2999 |
Effekt | hk | 299 | 367 | 435 |
Ved | Rpm | 5800-6100 | 5500-6100 | 5500-6100 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | hk | - | 22 | 22 |
Dreiemoment | Nm | 400 | 500 | 520 |
Ved | rpm | 3000-4000 | 1600-4000 | 1800-5800 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) | Nm | - | 250 | 250 |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) | l/100 km | 7,5-8,6 | 8,3-9,2 | 9,2-9,6 |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) | g/km | 171-196 | 189-209 | 209-219 |
Akselerasjon (0-100 km/h) | S | 6,1 | 4,8 | 4,5 |
Toppfart | km/t | 250 | 250 | 250 (270 AMG Driver’s Package) |
For mange er den store nyheten at Mercedes også har fått med AMG på laget når de har oppdatert CLS, så det kommer et nytt overhode i familien ‒ CLS 53 4Matic+.
Her inkluderer de visuelle ytre endringene en ny frontfanger med en vingeform mellom luftinntakene, mens AMG-signaturgrillen har fått vertikale lameller.
To nye eksteriørpakker skal gi den et mer sportslig preg. Med AMG Night Package II, tilgjengelig i kombinasjon med AMG Night Package, er detaljer som radiatorgrillen, Mercedes-stjernen bak og typografien i mørkt krom, melder Mercedes selv.
Når modellen heter Mercedes-AMG er det under panseret spesielt interessant, og for CLS 53 betyr dette en motor med 435 hestekrefter med eksos-turboladere og elektrisk hjelpekompressor. Den integrerte startgeneratoren leverer ytterligere 22 hk og 250 Nm.
Andre spesifikke AMG-ting er selvsagt også på plass. AMG Speedshift 9G-girkassen, det fullt variable AMG Performance 4Matic+ firehjulstrekksystemet og AMG Ride Control+ luftfjæring skal gjøre sitt for en dynamisk kjøreopplevelse, mens AMG Dynamic Plus-pakken gjør det hele enda morsommere ettersom bilen da kan stilles inn på Drift-modus.
Men det er enda mer.
Mercedes-AMG skal nemlig komme med en spesialversjon av CLS 53 begrenset til kun 300 eksemplarer, og denne kan skilte med ekstra ting som racingstriper over sidekarmene og 20-tommers 5-eikede AMG-felger i sort og spesialfarger både utvendig og innvendig. De som får ta i spesialversjonen trenger heller ikke å bekymre seg over drift-modusen, for AMG Dynamic Plus er standard her.
Mercedes melder at den oppgarderte CLS er klar for levering her i Norge til høsten, og det er det nok en del som ser fram til.
Her er bilder av den nye Mercedes CLS, hvor den grå er AMG CLS 53-utgaven:
Les også: