Den største forskjellen på en vanlig Q4 e-tron og denne sportbackutgaven er taklinjen fra baksetene og bakover.
-->
Tar man turen til en forhandler vil man kunne se dem side ved side, og da vil man kunne oppdage at sportback har et noe høyere hofteparti enn den vanlige Q4 e-tron.
Sportback-versjonen har også en bakspoiler som deler bakruta, og Audi har droppet vindusvisker bak på bakruta her.
Ettersom hengerfestet synes godt her på bildet nevner vi at man kan dra inntil 1.200 kg på kula med firehjulstrekkversjonen av Q4. Man kan også se at sportbacken ikke har de samme takrails som vanlig Q4 har.
Det er normalt å lure litt på hvor mye karosseriformen påvirker bagasjerommet, så vi starter bak på denne sportbacken. Her et bilde som viser gulvet i øvre posisjon.
3-delt baksete gjør det mulig med gjennomlasting av for eksempel ski.
Det endrede hoftepartiet gir sportbacken 15 liter mer bagasjeplass under bakseteryggens topp, mens den vanlige Q4 e-tron har mer spillerom over bakseteryggens topp – et område man ikke ser noe til på de oppgitte litermål for bagasjerom.
Gromstad Auto viser fram hvordan det tar seg ut med et ganske stort hundebur baki sportbacken.
Under det nederste gulvnivået er det noe plass til ladekabel, men det meste av plassen her nede er allerede utnyttet.
Noen kan kanskje lure litt på hvorfor vi ikke har bilder av frunken, men det er fordi det ikke er frunk i Q4.
Først et bilde av den vanlige Q4 e-tron sitt bakparti.
Da Audi laget sin e-tron i sin tid, så ble den vanlige laget for de som skal frakte, og sportback ble laget for de som vil ha et ytre som er coupéformet og kanskje et hakk lekrere.
Denne filosofien ser man dersom man kikker i begge biler etter fester til sikkerhetsnett for bagasje, det har den «vanlige» men du ser det ikke i sportbacken.
Dermed kan det se ut til at Audi fortsetter sin filosofi om at sportback er for de som ikke skal frakte så mye, og legge ned seter så ofte.
Dersom man skal finne forskjellene i forbruk og rekkevidde på vanlig Q4 e-tron og sportbackutgaven, så må man ha samme dekk og felger, samme utstyrsnivå og vekt, samme føre og temperatur på veien. Og aller helst samme sjåfør som kjører begge biler samtidig.
Våre testresultater baserer seg på de forholdene vi hadde den ettermiddagen/kvelden vi lånte Q4 Sportback e-tron, og er ikke ment som noen form for sammenligning med resultatene vi fikk den sommerdagen vi testet den vanlige Q4 e-tron.
Alltid stas å få hente ut en bil fra utstillingen for å teste den, selv om det ikke nødvendigvis blir så mange timer med bilen før den skal tilbake i butikken neste morgen.
Videoklippet over gir litt «levende bilder» av bilen, og der dukker også en del testresultater opp.
Vi startet med en 3,5 timers landeveistest, som alltid går fra Grimstad, via Froland og til Evje, så ned mot Kristiansand og Sørlandsparken, hvor vi så tar Rv420 tilbake til Grimstad.
En 205 km lang tur der vi sjekker hvor mange prosent av batteriet vi bruker for å beregne hvor mange kilometer vi kunne kjørt. Vi vet dette ikke er det samme som å faktisk tømme bilen, men likevel gir det gode svar på rekkevidde under de forhold vi har når testen gjennomføres.
Det var forholdsvis store temperaturforskjeller på innland og kyst denne kvelden, med 12-13 grader ved kysten og 7,5-10 grader lenger inn i landet. Testbilen var utstyrt med 235/45R21 dekk/felger foran og 255/40R21 bak – noe som er stort og lekkert, men ikke optimalt med tanke på rekkeviddetesting.
Testbilen hadde også det meste av ekstrautstyr som finnes, noe som gir mer vekt og en tanke kortere rekkevidde.
Vi kjører med kjøremodus Comfort i våre tester.
Kjøreopplevelsen er god selv om man ikke i tester som dette er ute etter å kjøre aktivt, bilen oppleves lett og god på veien, og selv om støynivået ville vært lavere med en annen dekkprofil, kan man ikke påstå at Q4 Sportback e-tron er bråkete på veien.
Komfortabelt å kjøre mange timer på rappen i denne.
Vår beregnede rekkevidde landet på litt over 440 km denne noe kjølige høstkvelden på sørlandske landeveier.
Vi dro rett ut på vår 50/50 test med 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med 100 km/t på cruisekontrollen. Her var temperaturen 10-12 grader, og beregnet rekkevidde ble litt over 366 km.
Vi måtte kjøre en del mer motorvei for å få batterinivået under 10 prosent med tanke på ladetest, og fikk da smakt litt på kjøremodus dynamic, som gjør Q4 Sportback e-tron meget artig å kjøre, med mer sportslig kjørefølelse.
Det tok 38 minutter å lade fra 10-80 prosent på en vanlig 150 kW lader, noe som passer med det Audi selv lover.
Selv skulle jeg kanskje ønske meg at teknologien Audi har i sin GT kanskje med tiden kunne få bli med over i de «rimeligere» modellene fra Audi, slik at ladehastigheten kunne øke noe. En bil som Hyundai Ioniq 5 lader for eksempel langt raskere enn modellene fra VAG-konsernet.
Meget god ladeinformasjon i bilens instrument – her viser gjenværende ladetid hvor lang tid det ville ta å lade til 100 prosent fra 11 prosent.
De som har elbil lader langt over 90 prosent på hjemmeladeren, og da betyr ikke ladehastigheten all verden, for man trenger kanskje bare å lade litt for å komme fram på de lengste turene man kjører.
Det å lade hjemme gjør man gjerne mens man sover, forbruket på elnettet er lavt, og prisene for de med spotpris er lave.
Vi forlater testresultater og ser litt mer på opplevelser Q4 Sportback e-tron gir, og testbilen var som nevnt utstyrt med det meste av tilgjengelig ekstrautstyr, noe som gjør at startprisen på 504.500 kroner går helt opp til 725.730 kroner for testbilen.
Sportssetene som følger med i interiørpakke 8 er svært gode, og har gode innstillingsmuligheter så man finner en god sitteposisjon. Her kan man justere sitteputens lengde og vinkel, og dermed lårstøtten, og sidestøtten for ryggen er meget god.
Deilige materialer er også brukt.
På testbilen var det elektrisk justerbare seter med minnefunksjon, og da har man minneknappene i førerdøra.
Her er også knapper for bilens vinduer, samt joystickløsning for justering av sidespeil. Knapper for åpning/låsing av bil og bryter for åpning av bagasjerom.
Flaskeholder har man også fått plass til foran knapper og joystick i armlenet.
Konsern-søsknene Volkswagen ID.4 GTX og Skoda Enyaq kan man ikke få opp i samme prisnivå selv om man legger på alt de har av ustyr, men så har også Audi utstyr som søsknene ikke har tilgjengelig.
Selv synes jeg nok at interiøret er lekrest hos Audi, og setenes komfort kommer ikke søsknene helt opp til.
Jeg liker størrelsen på instrumentskjermen, jeg liker rattet og at man kan sveipe og trykke på knappene. Jeg liker at batteriprosent synes i instrumenter og at man kan få 0,5 desimal på ladevisningen i infotainmentskjermen – det er mye det er lett å like hos Audi.
Denne navigasjonsvisningen som Audi kan by på synes jeg er utrolig lekker, og man får også navigasjonsinformasjon opp i bilens head-up-display, forutsatt at du velger å ta det med fra listen over ekstrautstyr.
Det er litt sentralt å velge å ta med ryggekamera til Q4 Sportback, for utsikten gjennom bakspeilet er ikke direkte overveldende god, den er mer grei enn god, selv om bakspoileren stjeler nærmest forbausende lite plass av utsikten bakover.
Det er akkurat som om den taklinjen sportbacken har gjør at bakruta starter noe «langt nede», uansett er det deilig med ryggekamera i parkeringssituasjoner.
Ettersom man starter bilen ved å sette seg inn, og plassere en fot på bremsepedalen, så kan man undre seg litt over hvorfor bilen har en knapp for start/stopp man ikke «trenger» for å starte eller stoppe bilen, men da vi ladet skjønte vi poenget med denne knappen. For da brukes den for at bilen ikke skal gå i hvilemodus.
Til høyre for den vesle girvelgeren finner man et volumhjul, der man kan bevege en finger i ytterkanten i sirkelen for å øke eller redusere volumet på anlegget.
Her er også mute-knapp og knapper for å hoppe fram/tilbake i spillelister.
Lekker og praktisk detalj som jeg har stor sans for.
Jeg er noe mer usikker på om enkelte kanskje kan føle at Audi sitt infotainment-system nå begynner å «dra litt på årene», samtidig som jeg må vise at lademenyen viser med 0,5 prosents nøyaktighet hvor mye strøm i prosent man har på bilens batteri – genialt opplegg for de som vil bli bedre kjent med bilen sin og rekkevidde under ulike forhold.
Bilens bakseter er også komfortable, spesielt da yttersetene som man rent visuelt kan se har et sitteområde med noe sidestøtte.
Her er det også ISO-fix fester som de aller fleste av dagens biler har i yttersetene.
Med forsetet stilt inn til meg selv får jeg godt med kneplass i baksetet. Min noe store bakende og lange rygg gjør at mine 184 cm blir noe misvisende med tanke på plassen jeg trenger i et baksete.
På grunn av den skrånende baken på sportback sliter jeg litt med hodeplassen bak, selv om det er gjort mange tiltak for at den skal bli så god som den kan bli for yttersetene bak.
Midtsetet bak har ikke i samme grad fått utbedringer i takdesignet innvendig med tanke på hodeplass, så her er den en del mindre enn for yttersetene.
I testbilen var de som satt bak begunstiget med en egen klimasone, 2 x USB-C tilkoblinger og en 12V ladeplugg, men dette vil kunne variere med valg av utstyr fra listen over ekstra utstyr.
Designet på baksetedøra er grei nok den, men det er ikke så mye som «skjer» i døra her bak, kanskje bortsett fra flaskeholderen man har her også, i tillegg til koppholderne som er i midtarmlenet der bak.
Ja, Audi Q4 Sportback e-tron 50 Quattro er dyrere enn den vanlige Q4 e-tron 50 Quattro, så man betaler litt ekstra for å se litt mer lekker ut på veien. Men så smiler man også hver eneste gang man skal sette seg inn i bilen, for den er linjelekker.
Rekkevidden holder massevis for de aller fleste, og den forsøker ikke å være den mest praktiske av de to Q4-bilene. Her er design i fokus.
De aller fleste vil ikke merke noe særlig forskjell dersom de drar på kjøretur med en vanlig Q4 e-tron og en Sportback, men i teorien skal sportbackformen kunne gi en aning lavere forbruk på langturer, men her er det ikke forbruk som er kjøpsargumentet, men bilens utseende – og de praktiske behov du enten har eller ikke har.
Les flere tester fra Nybiltester