Volkswagen holdt kortene tett til brystet rundt navnet på
sin kommende elbil i den elektriske ID.-serien, og det gikk faktisk så langt at
noen medier begynte å kalle den «Neo» ‒ etter at et rykte begynte å gå at det
faktisk var navnet. Det skulle den dog ikke hete, for Volkswagen valgte
talløsningen vi blant annet finner hos BMW. Elbilen på størrelse med Golf endte
opp som ID. 3, og dermed holder de 1 og 2 åpne for enda mindre elbiler i ID.-serien.
elbil. De viste fram det aller første konseptet av bilen i 2017, og den het da
Urban EV Concept. To år senere, under Genève Motor Show i mars, hadde den plutselig et annet navn. Da kalte de elbilen Honda E Prototype, og det var et hint i megaklassen. For nå er navnet også offisielt, og den skal kun hete Honda
e. Bokstaven står selvsagt for Electric, eller Elektrisk på norsk. Den kompakte bybilen blir den første fra Hondas nye
elbilplattform, og er noe helt ulikt det vi har sett fra konkurrentene. For sjekk denne lille sjarmøren:
selger i Europa i 2025 skal være nullutslippsbiler (de har også hydrogenbiler),
og e blir den første helelektriske i denne satsingen. Honda har tidligere sagt at E skal i produksjonen allerede i år, så den bør ikke være altfor langt unna. Slik ser prototypen vist i Genève ut på innsiden: Men det er ikke alt de har av nyheter.
i-MMD til den nye CR-V Hybrid, og dette systemet arver nå en helt ny Jazz. Den populære bybilen kommer nå i en ny generasjon, og med et
helt nytt hybridsystem blir nok den lille bilen ganske så drivstoffgjerrig. Nye Jazz får premiere under Tokyo Motor Show senere i år. Les også: