Volvo stadig mer populær

Svenske Volvo ruller som aldri før, og er mer ettertraktet enn noensinne – over hele verden.


Det har ikke alltid vært enkelt å være Volvo Cars, men etter
at de ble solgt fra amerikanske Ford til kinesiske Geely i 2010 har ting sett
ganske så mye lysere ut.

Salgspilene har stort sett pekt en vei – oppover – og fra
2014 har de satt ny salgsrekord hvert eneste år.

2018 endte opp med et salg på 642.253 biler ‒ over 70.000
mer enn det foregående rekordåret.

Mye av den voldsomme økningen kan spores tilbake til Kina,
som jo er det andre hjemmemarkedet for det svenske merket. Kina er verdens
største bilmarked, og det ble solgt mer enn 28 millioner biler der i fjor.

Det ligger altså digre gevinster og venter på de som får
gjennomslag der, og Volvo hadde en salgsøkning på 14,1 prosent og endte totalt
opp med å levere 130.593 biler i Kina i fjor.

Svenskene viser ingen tegn til tretthet i 2019, og
fortsetter sin salgsøkning, og det i alle de store markedene.

Så langt i år har de totalt levert 217.855 biler, noe som er en oppgang på 8,9 prosent. Europa er fortsatt det klart største markedet, og anført av Sverige hvor de har vært mestselgende i 61 år på rad(!) har de levert 114.483 biler de fire første månedene, en oppgang på 8,1 prosent.

I Kina lover april-måneden bra for Volvo, hvor de solgte
12.192 biler – 16,8 prosent mer enn i april 2018. Etter årets første fire
måneder er salget i det potensielt digre markedet opp 7,3 prosent for Volvo.

Og dette kan stige ytterligere, for Volvo har nå startet produksjonen
av den minste SUV-modellen i Kina. Svenskene sier at en produksjon av XC40 i Luqiao
like sør for Shanghai skal hjelpe til å dekke en stadig økende etterspørsel av
modellen i det folkerike landet.

Også Lynk & Co's 01 og Polestar 2, eid av Geely og bygd på CMA-plattformen som også XC40 baserer seg på, skal også settes sammen på den samme fabrikken.

Som vanlig er det spesielt de tre SUV-modellene som drar Volvo-salget,
anført av XC60. Men også den nye stasjonsvognen V60 selger bra, likeså
USA-bygde S60.

I Norge har Volvo en oppgang på 6,9 prosent så langt i 2019,
og er det det 5. mest populære merket med 3.428 registrerte biler, ifølge Opplysningsrådet
for veitrafikken. Tesla topper med 7.835 biler.

Den mest populære modellen her hjemme er den samme som
internasjonalt, nemlig mellom-SUVen XC60 med 931 biler. Den er nummer 11 på topplisten,
mens V90 er på 20. plass med 682 biler.

Norges klart mest solgte bil de fire første månedene er
Tesla Model 3, med et formidabelt salg på hele 6.843 biler.

Les mer om:

Nyheter