Det lønner seg å tenke på kjørestil nå som vi har skyhøye drivstoffpriser. Det viser en lastebil som kjørte Danmark, Norge, Sverige, Finland og tilbake til Danmark.
Tungvekteren Iveco satser tungt på miljøvennlige kjøretøy, og har blant annet vist fram en 12 meter lang el-buss som tilbakela 543 kilometer uten en ladestopp. Det er ganske imponerende.
Men de satser også på andre typer drivstoff, og et viktig felt er flytende biogass (LBG). Og de ville gjerne se hvor praktisk og miljøvennlig en slik løsning er for en ganske stor lastebil, selv i krevende nordisk landskap.
-->
Så en Iveco S-Way med LBG på tanken startet på noe de kalte for Nordic Biogas Tour, og for den erfarne danske testføreren Jørgen Andreassen var oppgaven ganske enkel. Ha en smart kjørestil, og se hvor langt du kommer.
Løypen var en ganske utfordrende en når det kommer til miljøkjøring og forbruk, for her ventet mange utfordringer.
Han startet i København og var blant annet innom Oslo, Trondheim, Sundsvall og opp til Haparanda, før han satte kursen ned til Helsinki, tok deretter ferja over til Stockholm og kjørte tilbake til København.
Hele strekningen målte 3.460 kilometer, og testføreren brukte fem dager på ferden med lastebilen med full last.
‒ Vi ville teste i praksis hvor mye vi kunne redusere miljøbelastningen ved å bruke såkalt miljøvennlig kjøring, forklarer Andreassen.
‒ I tillegg ville vi vise at det er lett å komme seg rundt i hele Norden, selv om tanken inneholder flytende biogass i stedet for diesel.
Sett i et miljøperspektiv var det voldsomme besparelser. Med flytende gass på tanken ble CO2-avtrykket redusert med voldsomme 95 prosent sammenlignet med et dieselkjøretøy.
Totalt slapp Iveco S-Way LBG ut 195 kilo CO2, mens en tilsvarende diesel ville ha sluppet ut hele 2.658 kg CO2, har Iveco selv kalkulert.
Det hjelper selvsagt på at bilen både er utstyrt med Hi Cruise GPS-kjøresystem, en 12-trinns Hi-Tronix automatisert girkasse samt Iveco Eco Mode Plus. Alt dette skal garanterer for maksimal drivstoffeffektivitet.
Men.
Iveco understreker at kjørestil fortsatt har mye å si, og dette bør alle som nå sliter med skyhøye drivstoffregninger merke seg. Og få med seg tipsene til Andreassen.
Med sin forutseende kjørestil og en generell reduksjon på rundt 5 km/t av snittfarten, sparte testføreren rundt 10 prosent drivstoff på turen.
Det fremste ekspertrådet er å tilegne seg en kjørestil som er jevn og smidig, og prøve å unngå raske akselerasjoner som sluker ekstra drivstoff.
Et annet tips er skifte gir tidligere enn ellers, og holde god avstand til kjøretøyet foran slik at man unngår unødvendig bremsing.
– De fleste har nok opplevd sjåfører som kommer fram helt utslitte med skuldrene opp etter ørene. Det er et tegn på at de akselererer for mye, og blir hele tiden tvunget til å bremse, sier Andreassen, og legger til:
– Hvis du i stedet legger deg i jevn fart og holder avstand så er det som om trafikken forsvinner. Man konsentrerer seg kun om egen kjøring.
Andreassen mener at det kun med små justeringer er fullt mulig å senke drivstoff-forbruket med rundt 10 prosent over lengre turer, noe som er hyggelig både for miljøet og lommeboka.
Testføreren selv så skyhøye priser over hele Norden, noe som var en god inspirasjon på den lange turen.
– Økonomi er en sterk drivkraft, og jeg er overbevist om at vi vil se en oppblomstring av interessen for miljøvennlig kjøring i hele transportbransjen. Det vil være svært positivt for både trafikksikkerheten og miljøet, avslutter Andreassen.
Les også: