De fleste vet at Lamborghini har en SUV i porteføljen ‒ en som er kalt for en super-SUV. Urus er noe av det villeste som kan kjøre i terrenget, og med en V8-motor på 650 hk og firehjulsdrift er den nesten ustoppelig uavhengig av veistandard. Men det ikke like mange vet er at Lamborghini faktisk viste litt vei for de mange SUV-modellene som skulle komme, for allerede i 1986 kunne de by på en ultrapotent og høyreist modell kalt LM 002. Lamborghini sparte overhodet ikke på kruttet, og stablet like godt inn motoren som satt i selveste Countach, en 5.2-liters motor med 450 hestekrefter. Ja, det var til og med en versjon med vanvittige 700 hk, så det er kanskje ikke så rart at den fikk tilnavnet «Rambo Lambo». Og ja, Sylvester Stallone eide en slik. Så det italienske merket er ikke ukjent med å kombinere sportsbiler med terrengbiler, men å ta en sportsbil og lage den om til en terrengbil er noe helt annet. For det gjør de nå. I 2019 viste Lambo fram en bil som skapte stor forvirring. Konseptet var kalt Huracán Sterrato, og det siste navnet hintet hva de ville med denne. Det er nemlig italiensk for grusvei. Konseptet var basert på Huracán EVO, og hadde dermed en 5.2-liters motor med 640 hestekrefter under panseret. EVO-utgaven er også utstyrt med en teknologi kalt LDVI, som kort fortalt skal skjønne hva som er i ferd med å skje og hjelpe bilen gjennom for eksempel en sving. Og her var det både firehjulstrekk og firehjulsstyring, og for å komme seg trygt fram på grusveier hadde Lamborghini også hevet bakkeklaring med 47 mm, og gitt fronten en skarpere tilnærming på 1 prosent og bakenden med 6,5 prosent. Dekksporet var utvidet med 30 mm, bilen fikk «ballongdekk» og de utvidet også hjulbuene. For å sikre at den tålte et rally forsterket de karosseriet med beskyttelsesplater og sterkere materiell som karbonfiber og harpiks.
