De fleste vet at Lamborghini har en SUV i porteføljen ‒ en som er kalt for en super-SUV. Urus er noe av det villeste som kan kjøre i terrenget, og med en V8-motor på 650 hk og firehjulsdrift er den nesten ustoppelig uavhengig av veistandard.
Men det ikke like mange vet er at Lamborghini faktisk viste litt vei for de mange SUV-modellene som skulle komme, for allerede i 1986 kunne de by på en ultrapotent og høyreist modell kalt LM 002.
-->
Lamborghini sparte overhodet ikke på kruttet, og stablet like godt inn motoren som satt i selveste Countach, en 5.2-liters motor med 450 hestekrefter. Ja, det var til og med en versjon med vanvittige 700 hk, så det er kanskje ikke så rart at den fikk tilnavnet «Rambo Lambo». Og ja, Sylvester Stallone eide en slik.
Så det italienske merket er ikke ukjent med å kombinere sportsbiler med terrengbiler, men å ta en sportsbil og lage den om til en terrengbil er noe helt annet. For det gjør de nå.
I 2019 viste Lambo fram en bil som skapte stor forvirring. Konseptet var kalt Huracán Sterrato, og det siste navnet hintet hva de ville med denne. Det er nemlig italiensk for grusvei.
Konseptet var basert på Huracán EVO, og hadde dermed en 5.2-liters motor med 640 hestekrefter under panseret. EVO-utgaven er også utstyrt med en teknologi kalt LDVI, som kort fortalt skal skjønne hva som er i ferd med å skje og hjelpe bilen gjennom for eksempel en sving.
Og her var det både firehjulstrekk og firehjulsstyring, og for å komme seg trygt fram på grusveier hadde Lamborghini også hevet bakkeklaring med 47 mm, og gitt fronten en skarpere tilnærming på 1 prosent og bakenden med 6,5 prosent.
Dekksporet var utvidet med 30 mm, bilen fikk «ballongdekk» og de utvidet også hjulbuene.
For å sikre at den tålte et rally forsterket de karosseriet med beskyttelsesplater og sterkere materiell som karbonfiber og harpiks.
Slike rallybiler må selvsagt ha lys ‒ mye lys.
Lamborghini spadde på med ekstra LED-lys på taket og støtfanger, og utstyrte også Sterrato med veltebur, 4-punkts seterbelter, kabonsportsseter og aluminumplater i gulvet.
Ja, vi henviser hele tiden til konseptet som ble vist i 2019, for det er faktisk slik at Lamborghini ikke har sagt noe om denne siden den gang.
Men det nye nå er at de har kommet med ferske bilder og en til og med en video av en lignende bil, men problemet er at pressemelding kun består av tre små ord: «Beyond The Concrete».
De hinter altså om at denne trives aller best utenfor betongen, og der finner vi jo ofte grus.
Og det er akkurat på et slikt underlag bilen på videosnutten som Lamborghini nå byr på freser rundt på. Og det går virkelig unna.
I denne kjører de i ren Top Gear-stil en konkurranse mellom terrengmonsteret på fire hjul og en terrengsyklist som må nøye som med kun to, og målet er åpenbart å komme seg først gjennom en port og inn en eiendom. På selve bilen avslører Lamborghini to nye ord, «Brave» og «Unexpected». Modig og uventet, altså.
Det er altså ikke så greit å si hva Lamborghini tenker, men det er all grunn til å tro at de faktisk skal komme med noen eksemplarer av denne Huracán-utgaven. Eller så er det kanskje i skikkelig trolling-humør.
Det som taler for at den faktisk blir en realitet, altså i tillegg til at de kommer med nye bilder og en video, er at Lamborghini ikke er redd for å lage nye utgaver av sportsbilen som har rundet 20.000 eksemplarer.
For det finnes faktisk hele seks utgaver av den populære sportsbilen: Huracán Tecnica, Huracán STO, Huracán EVO RWD Spyder, Huracán EVO RWD, Huracán EVO Spyder og Huracán EVO.
Så hvem vet, kanskje dukker det opp en rallyutgave også. Her er iallfall bildene som kan tyde på det:
Les også: