Dette er bil nummer 500.000 av Mercedes G-klasse. (Fotos: Mercedes)

En halv million biler av legenden G-klasse

Terrengkongen fra Mercedes har passert milepælen på 500.000 produserte biler.


Hvem som faktisk kom med den aller første SUV-modellen er ikke så godt å si, for dette er altså biltypen som er en slags kombinasjon av terrengbil og personbil og har dermed uklare grenser.

Men at Mercedes var tidlig ute kan vi være sikre på, for grunntanken til tyskerne var at de skulle lage en bil som passet inn i både asfaltjungelen og den ordentlige jungelen. Eller mer korrekt, i byen og opp i alpefjellet.

-->
Og skal man tolke navnet så var dette kanskje mer en terrengbil enn en SUV, for den ble til slutt hetende Geländewagen, Terrengvognen. Også kjent som G-Wagen, eller som den i dag heter ‒ Mercedes G-klasse.

Historien til G-modellen begynte sommeren 1969, og det var en ganske logisk grunn til dette. Daimler-Benz hadde nemlig allerede en bil med utmerkede terrengegenskaper, Unimog, mens østerrikske Steyr-Daimler-Puch kunne lokke med Puch Haflinger og Puch Pinzgauer.

De ble raskt enig om et samarbeid, og i 1971 ble ideen om å bygge et terrengkjøretøy sammen utformet for første gang. Bilen skulle kombinere ekstreme terrengegenskaper med gode kjøreegenskaper på veien, og startskuddet for selve prosjektet gikk mest sannsynlig høsten 1972.

Dette var en så viktig bil at Erich Ledwinka, sjefingeniør over hos Steyr-Daimler-Puch, selv ledet det, og det hele foregikk altså i Graz ‒ passende nok rett utenfor døra til alpefjellene.

Allerede den gang var det et par viktige punkt terrengbilen måtte innfri. Det kanskje aller største var at bilen måtte ha firehjulsdrift og differensialsperrer, for denne skulle altså håndtere det svært krevede terrenget i de fryktede Alpene.

I 1972 startet altså jobben, og tre år senere ble det også bygd en ny fabrikk i Graz ‑ og siden har dette vært hovedkvarteret til G-klasse.

Med velkjent tysk grundighet gikk det ikke altfor fort unna med prosjektet, men til slutt sa til og med de mest kravstore sjefene seg fornøyd med resultatet ‒ og Mercedes kunne presentere den aller første G-klasse i 1979.

Sammen med S-klasse og E-klasse, sistnevnte har for øvrig akkurat blitt ny, er G-klasse nå den lengstlevende modellserien i Mercedes-historien, så det viser at gjengen som kombinerte by- og terrengegenskaper traff ganske så blink.

Ved markedslanseringen våren 1979 kunne kundene velge mellom fire motorvarianter med et effektområde fra 72 hk til 150 hk. Både åpne biler med kort akselavstand og stasjonsvogner med kort eller lang akselavstand var tilgjengelige fra start av.

I de første tiårene var G-klasse regnet som en solid arbeidshest som taklet det meste man kastet mot den, men dette har nå endret seg og G-klasse har også blitt en slags livsstil-bil.

Men Mercedes har ikke viket en tomme når det kommer til prinsippene.

For en G-klasse anno 2023 har de samme særpregene som de gamle utgavene, og fortsatt er både firehjulsdrift og differensialsperrer med 100 prosent låseeffekt to ganske så viktige ting rundt bilen. Og ja, den robuste rammen har vært en del av G-klassen siden starten.

Videre er ikoniske designelementer som de runde frontlyktene, det synlige reservehjulet på bakdøren og selvsagt den berømte silhuetten fortsatt på plass i 2023.

Men ting har selvsagt endret seg når det kommer til ytelse og teknologi, og i 2018 tok G-klassen sitt aller største teknologiske sprang med frontlykter med LED-teknologi, moderne førerassistentsystemer, et helt redesignet og moderne interiør og en nytt chassis, som ifølge tyskerne gir mer sikkerhet og komfort samt forbedrede kjøreegenskaper både på og utenfor veien.

Og for å fjerne all tvil kom den nye generasjonen som lever i dag med mottoet «Stronger than Time», og det kan modellen forhåpentlig leve opp til også i framtiden. Vi kommer snart dit, men først må vi selvsagt snakke om jubileums-eksemplaret.

For selv med sine litt merkelige egenskaper og form tilbake i 1979 ble altså G-klasse en stor suksess, og nå har altså bil nummer 500.000 rullet ut av lokalet i Graz.

Jubilanten hyller de gamle utgavene med et vintage-design inspirert av 280 GE fra 1986, og dette gjennom ting som den grønne eksteriørfargen og setemønsteret.

‒ I anledning 500.000-jubileet vil vi takke både våre lojale kunder og mangeårige fans samt våre ansatte og vår produksjonspartner Magna Steyr i Graz, sier Emmerich Schiller, administrerende direktør for Mercedes-Benz G.

‒ Vi er stolte av dette tallet, som også understreker eksklusiviteten til G-Klasse. Tross alt har fire hele tiår ført til dette betydelige jubileet. Dette gjør G-klassen til alt annet enn et masseprodukt.

De største G-ekspertene kan se at blinklysene også nikker tilbake til de gamle bilene, for selv om formen er den samme, er ikke fargen det. På jubileumsbilen har dekslene på retningsviserne en nyanse av oransje som ikke lenger er i bruk, og mer typiske biler fra 1970-tallet.

Det historiske reservehjulsdekselet med Mercedes-stjernen, som er betydelig større enn på dagens modeller, merket på bakdøren og det 5-eikers sterlingsølvhjulet er også ment å fremkalle G-klassens tidlige dager, forklarer Mercedes.

På innsiden er bil nummer halv million inspirert av 280 GE med for eksempel et setetrekk i rutet stoff typisk for tiden, mens håndtaket på passasjersiden har skriften «No. 500 000» i samme utvendig grønn farge.

Den elektriske tiden har som kjent rullet over Mercedes, og G-klassen er nesten oppskriften på biler som ikke passer med helelektrisk drift. Den er svær, tung, firkantet og har firehjulsdrift, alle ting som påvirker forbruket og dermed også den viktige rekkevidden.

Men ingen fare, Mercedes fikser også disse utfordringene.

I 2024 skal en helelektrisk versjon rullet ut av samlebåndet sammen med den klassiske utgaven, og Mercedes understreker at den med helelektrisk drivverk skal følge designtradisjonen til serien ‒ og legger selvsikkert til at den skal sette nye standarder med sine terrengegenskaper.

Her er det nemlig fire individuelt kontrollerte elektriske motorer nær hjulene som åpner for unike kjøreegenskaper, mens batteriene skal integreres i rammen for å sikre et lavt tyngdepunkt.

De elektriske motorene gir sitt maksimale dreiemoment praktisk talt fra første hundredel, og gjør at G-klassen faktisk blir enda bedre egnet til å komme seg opp alpefjellene.

Hva rekkevidden ender på blir spennende å se, men vi tipper stjernemerket jobber hardt med akkurat den saken.

Så Mercedes G-klasse gir seg ikke med det aller første, og kanskje når legenden en vakker dag eksemplar nummer 1 million?

‒ Med den helelektriske G-klassen lansering i 2024, som vil flytte grensene for offroad-sektoren, ser vi med forventning fram til framtiden for offroad-ikonet, slår Emmerich Schiller fast.

Her er et gjensyn med terrengkongen opp gjennom tiden, så kos deg med disse!

Les også:

Les mer om:

Nyheter Featured