En gatelovlig racerbil

Drømmer du om en racerbil du faktisk kan kjøre til og fra racerbanen med? McLaren skal nå lage en slik modell.


Er det to ting som ikke passer sammen er det gatebiler og
racerbiler. Bilene er så forskjellige at de nesten ikke kan sammenlignes, og
den største forskjellen er selvsagt at du ikke kan kjøre racerbiler på vanlige veier.

Inntil nå.

McLaren er som kjent på plass i formel 1, og endte denne
sesongen på 4. plass i lagmesterskapet som nok en gang ble vunnet av Mercedes.

Men de er også på plass i en rekke andre GT-mesterskap, og har
aldri hatt så stor suksess i baneracingen som akkurat nå.

Det er takket være modellen 570S GT4, som deltar i
mesterskap på fire kontinenter.

I takt med suksessen har også potensielle kunder spurt
McLaren om de ikke kan komme med en gatelovlig versjon, og den britiske produsenten
har nøyd bøyd av for presset.

Og de leker ikke butikk, og skal sette sammen en gatelovlig bil
som i prinsippet er en racerbil med fire mønstrete dekk og blinkere.

Utgangspunktet er altså 570S GT4, en racerbil-versjon av de gatelovlige modellene som hører hjemme i McLarens Sports Series som for eksempel 570 GT gjør.

Den nye modellen har fått navnet 620R, hvor tallet står for hvor mange hestekrefter bilen har. Motoren er den samme som i 570 GT4, en 3.8-liters twinturbo, men er faktisk sterkere på grunn av at racerbilen må følge strenge racingregler.

620R er i prinsippet en racerbil med alle de tingene som
følger med, altså med et stivt understell, diverse muligheter for å justere
opphenget, racingbremser, veltebur, en diger bakspoiler, splittere og gedigne
luftinntak.

Forskjellen er derimot at denne er det fullt mulig å få vanlige
skilt på, og kan dermed kjøres som en helt vanlig bil også.

McLaren sier at dette er den første bilen som både passer til å kjøre til og på racerbanen med, og det eneste du trenger er å bytte til mønsterløse dekk kalt slicks så har du en racerbil.

Altså trenger man ikke å rote med noen andre innstillinger.

Jøss.

Og det bør gå unna.

De 620 hestekreftene og en 7-trinns kasse sørger for at den
sprinter opp til 100 km/t på 2,9 sekunder, 0-200 km/t på 8,1 sekunder og den når
en toppfart på 322 km/t.

Som vanlig når det gjelder racerbiler er den strippet innvendig,
og skal du kjøre en 620R må du klare deg uten navigasjon, klima og stereo.

Men.

McLaren skjønner at dette ikke er optimalt, så de byr også
på disse tre tingene som ekstrautstyr.

Pris for ekstrautstyret? 0 kroner.

Det er også mulig å få en lettvekts stereo fra Bowers &
Wilkins som holder totalvekten nede, men da må du ut med noen pund i tillegg.

Den kommer kun i tre fargekombinasjoner, men som vanlig fra
McLaren er det mulig å spesifisere og tilpasse egne løsninger slik at den blir
helt unik.

Og det er faktisk mulig å få denne som en aldri så liten
Senna-kopi, denne vanvittige superbilen til McLaren. Vi tipper at utgaven som
er inspirert av superbilen raskt kan bli populær!

Uansett hva kundene går for blir den ganske så unik, for
britene skal kun lage 350 eksemplarer av 620R.

Prisen er overraskende grei, nemlig 250.000 pund inkludert britiske
avgifter.

Og da får man altså to biler i en og samme ‒ en bil som du
kjøre til butikken med, og en som du kan herje på racerbanen med.

Hvor kult er det?

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter