Det virker som at Mitsubishi Motors har kommet seg over den største krisen, som toppet seg sensommeren 2020 da merket meldte at de frøs inntaket av nye biler til Europa.
Senest i går kom alliansen bestående av Mitsubishi, Nissan og Renault med en oppdatert plan som het Alliance 2030, og den inkluderte blant annet en 230 milliarders satsing på elektrifisering og enda mer plattform-samarbeid mellom de tre merkene.
-->
I denne slo de også fast at det også skal satses på Mitsubishi, og mer eksakt at merket skal komme med to nye modeller som er basert på Renaults bestselgere.
En slik heter Renault Captur, en kompakt SUV som måler under 4,3 meter i lengde.
Det er omtrent lengden til en gammel storselger, Mitsubishi ASX.
Det japanske merket introduserte denne SUV-modellen i 2010, og den ble en umiddelbar hit. Her hjemme ble denne Norges mest fjerde solgte modell i 2011, og totalt ble det solgt rundt 380.000 eksemplarer av modellen.
Nå blir den altså ny, og Mitsubishi følger oppskriften som ga en annen modell stor suksess, Outlander.
Denne brøytet vei for ladbare hybrider, og nye ASX skal komme både som ladehybrid og som vanlig hybrid. Her i Norge har nok toget gått for at en ikke-elbil slår seg inn på topplisten, men ut i Europa er slike biler høyaktuelle.
Ettersom den nye generasjonen etter all sannsynlighet skal baseres på Renault Captur, betyr det at den settes sammen på CMF-B-plattformen. Den skal for øvrig produseres ved Renaults Valladollid-anlegg i Spania.
‒ Mitsubishi Motors har en rik SUV-arv, og var den første produsenten som tilbydde en Plug-in Hybrid SUV med Outlander PHEV og nå Eclipse Cross PHEV, sier Frank Krol, Europa-president hos Mitsubishi.
‒ SUV-formatet fortsetter å vokse i popularitet i Europa, og ladehybrider blir stadig mer utbredt, så vi skal vi bygge videre på denne arven med neste generasjon ASX.
Mitsubishi har foreløpig vært sparsomme med detaljene, men sier at den nye modellen skal komme i salg våren 2023 ‒ altså om et drøyt år.
Les også: