En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video.


Svenske Candela grunnlagt i 2014 er godt i gang med sitt luftige elektriske båteventyr, og den første elbåten som fløy over vannet var kalt Candela Seven (C-7).

Siden har de plusset på med elbåten kalt C-8 som de selv like godt kalte «sjøens iPhone», en 8,5 meter lang båt med plass til åtte. Rekkevidden på denne over 50 nautiske mil, altså en plass rundt 100 kilometer, mens toppfarten er 20 knop ‒ 37 km/t.

-->
Men Candela har også et par litt større båter, nemlig P-8 Shuttle, verdens første flyvende vanntaxi, og P-12 Shuttle, en imponerende flyvende ferje som skal settes i rute rundt Stockholm til neste år.

Det som skiller Candelas båter fra de fleste andre er at dette er såkalte hydrofoiler, og disse løfter skroget over vannet ‒ noe som er svært effektivt. P-12 har tre slike karbonvinger.

Både det svenske Trafikverket og Region Stockholm er iallfall så imponert over ferjen at de har inngått et samarbeid med de Stockholm-baserte båtbyggerne, og nå er altså den 12 meter lange og flyvende pendlerbåten P-12 Shuttle snart klar for oppdrag.

Og det er kanskje ikke noe rart, for dette er virkelig en imponerende ferje.

Ruten den skal settes i drift er en populær pendlerstrekning mellom Ekerö og Stockholm sentrum, og uavhengig av hva som benyttes går det rundt 55 minutter.

P-12 Shuttle med plass til 30 passasjerer har en toppfart på hele 30 knop, og har en rekkevidde mellom 40 og 60 nautiske mil avhengig av lasten.

Elferjen som lager svært lite bølger kan holde tilnærmet full gass, marsjfarten blir på rundt 25-27 knop, på store deler av strekning, og skal kun bruke 25 minutter på hele turen. Det er over dobbelt så raskt som andre alternativer.  

‒ Vi beregner at pendlerne i snitt sparer nesten en time reisetid per dag sammenlignet med bil, buss og t-bane. Selvsagt betyr det mye i hverdagen, og det blir en time ekstra på jobben eller en time tidligere henting på skolen, sier Erik Eklund hos Candela.

Det spares også på et annet svært viktig område ‒ utslipp.

Candela hevder selv at P-12 reduserer energien som trengs per passasjer med hele 95 prosent, og at ferjen er mer effektiv enn en elbuss. Ladingen av det 180 kWh store batteriet bør heller ikke være et stort problem, for her er kapasiteten 200 kW.

For passasjerene er det et par plusser til, for båten hever seg altså over vannet. Det betyr en svært jevn og behagelig reise hvor sjøsyke er et tilbakelagt kapitel, og siden den er elektrisk er det også minimalt med støy fra P-12.

Fartøyets sensorer og programvare kan balansere båten 100 ganger i sekundet slikt at sjøgangen ikke merkes, og denne «Flight Controller» minner ifølge svenskene selv om styresystemet til jagerflyet JAS 39 Gripen.

‒ Å få systemet til å takle alle situasjoner har tatt år å utvikle, men når alt er klart blir komforten dramatisk mye bedre enn i andre fartøy, sier Eklund.

P-12 Shuttle som er laget i karbonfiber er i sluttfasen av utviklingen, og skal gjennomføre en pilotperiode på ni måneder til neste år.

Candela håper elferjen med tiden kan erstatte 70 fartøy som går i skytteltrafikk, men også redusere pendlerkøene inn mot Stockholm på land ved at flere velger sjøveien.

‒ Det er ingen andre skip som har denne typen aktiv elektronisk stabilisering. Å fly ombord i en P-12 Shuttle i grov sjø vil føles mer som å være på et moderne ekspresstog enn på en båt. Den er stillegående og går jevnt og stabilt, understreker Erik Eklund, visepresident for kommersielle fartøyer i Candela.

Slik ser den flyvende ferjen ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter