Det er selvsagt ikke bare personbiler som er inne i en elektrisk revolusjon, for alt av kjøretøy skal med tiden elektrifiseres. Det betyr elektriske nyttekjøretøy, busser, lastebiler, gravemaskiner, ferger, ja, til og med fly. Og selvsagt også båter.
Norge er godt i gang med sin satsing på elbåter, noe som betyr at det også må opp en infrastruktur langs vår lange kystlinje. Og det kan komme Candela til gode.
Den svenske produsenten har tidligere vist fram Candela C-7, en elbåt med en batteripakke fra BMW i3.
Det spesielle med Seven er at den har en slags flyvinge montert på undersiden av skroget, og dette sørger for å løfte båten 70 centimeter over vannet. Dermed minskes friksjonen og motstanden når farten blir høy nok (17 knop), noe som igjen er positivt for rekkevidden. For C-7 betyr dette en oppgitt rekkevidde på over 50 nautiske mil, mer enn 92,6 kilometer.
Denne ving-løsningen er på båtspråket kalt hydrofoil, og på Seven er disse aktive, elektronisk styrte foiler.
Men svenskene nøyer seg ikke bare med en sjuer, og slår nå til med P-12, noe så oppsiktsvekkende som en flyvende elektrisk taxibåt.
Candela P-12 bør være en ganske så komfortabel båt til bruk for taxioppdrag på vannet, for det er et par ganske så greie fordeler med en slik.
For det første er også denne en hydrofoil, noe som løfter den over bølgene og bør gi en svært så behagelig overfart. Og for det andre er den også ganske så lydløst, ettersom vi jo snakker om en helelektrisk taxibåt.
P-12 deler selvsagt også en del av komponentene med P-30, for Candela har også en elektrisk ferje som åpner for hele 30 personer.
Produsenten sier at P-12 kan seile mer enn to timer i 20 knop, og har en DC-løsning som lader opp batteriet på under én time.
Dette er tallene for Candela P-12:
Lengde 8,5 meter Bredde 2,5 meter Kapasitet 12 personer Cruisingfart 22 knop Toppfart 30 knop Rekkevidde 22 knop 45 nautiske mil
Som vi ser av faktaen er toppfarten 30 knop, noe som jo er ganske bra for en elektrisk taxibåt.
Rekkevidden er dog ikke het på høyde med C-7, men så er jo dette en større båt også. P-12 klarer altså 45 nautiske mil i 22 knop, noe som i bilverden betyr 83,3 kilometer i 40,7 km/t.
Candela sier at leveringene av verdens første elektriske foil-taxi skal starte i 2022, så kanskje den lurer i et farvann rundt deg neste sommer?
Les også:
- Volkswagen ID.4 med europeisk milepæl
- Ny båthale-bil fra Rolls-Royce
- To nye versjoner av verdens raskeste bil