Den opprinnelige «ulven i fåreklær» het Audi RS 2 Avant, og de fire ringene hadde tatt en familievennlig Audi 80 og gjort den om til en ganske anonym sportsbil. Og ja, det hjalp selvsagt at de fikk hjelp til dette av selveste Porsche.
Inspirasjonen til denne 326 hk sterke RS-utgaven finner vi først på 1980-tallet, nemlig ikonet Audi Quattro. Rally-reglene var nemlig gjort om og åpnet for firehjulsdrift, og tyskerne kastet seg rundt og lagde en egen 80-modell basert på sitt firehjulsdrift-system døpt quattro (fire på italiensk).
-->
De gadd åpenbart ikke å fundere så mye på navnet, så det endte med at de kun satte en stor forbokstav på sitt firehjulsdrift-system. Dermed ble legendariske modellen Audi Quattro født.
Audi satte sluttstrek for Quattro-modellen i 1991, men for å bøte på dette hadde de introdusert en S-versjon av 80-modellen året før. Audi S2 med 220 hk var altså forløperen til RS 2 med 326 hk fire år senere.
Siden har ikke Audi sett seg tilbake, og har kommet med dusinvis av utgaver med de mer sportslige S og RS-merkene på seg ‒ inkludert SUV-serien kalt for Q.
Den i midten, Q5, kom i 2008, og befinner seg nå i 2. generasjon som kom i 2018.
Fire år etter debuten kunne de vise fram SQ5, og det på en spektakulær måte. Audi feiret nemlig den mer sportslige utgaven ved å vise SQ5 fram under Le Mans-løpet det året. Det burde iallfall fjerne all tvil om intensjonen bak modellversjonen.
Dette var altså en utgave av den første generasjonen, og i fjor kom Audi med en SQ5 i 2. generasjonen. I tillegg til moderne utstyr og løsninger kan denne skilte med en V6 TDI-motor med 341 hk og 700 Nm, og 0-100 km/t er oppgitt til 5,1 sekunder mens toppfarten er begrenset til 250 km/t.
Men nå kommer det en SQ5 som er enda sterkere.
Denne:
ABT Sportline har tette bånd til Audi og Volkswagen-gruppen, og har åpenbart vært bittelitt misfornøyd med kreftene til den originale SQ5-modellen.
Så de har kastet seg rundt og kommet opp med en ABT Engine Control som også byr på oppgraderingen kalt ABT Power, og det betyr som kjent flere krefter ut av motoren.
Tyskerne har tunet den 3-liters TDI-motoren opp til 385 hk og 760 Nm. Det betyr altså 44 flere hk og 60 Nm mer dreiemoment.
ABT sier ikke konkret hva dette betyr i akselerasjon og toppfarten, men sier iallfall at sprinten nå dupper under 5 sekunder.
Som vanlig har de også senket bilen, og det nye opphenget kan senke bilen fra 35 til hele 60 mm.
Dermed mangler kun det tredje «vanlige» elementet til ABT, nemlig felgene.
Som vanlig tilbyr de diverse nye felger, og et av høydepunktene er den blank-svarte 21-tommers HR-felgen som bilen på bildene her er skodd med.
Prikken over i’en er de nye inngangslysene. Når dørene åpnes projiseres navnet til det bayerske selskapet på asfalten, for hvorfor ikke?
Her er bildene av den nye ABT SQ5, og denne ser mer ut som en ulv enn et får.
Les også: