Det er lett å tro at en Model S er en vanlig familiebil, noe den selvsagt også fungerer som i hverdagen. Men verstingversjonene av bilen er så mye mer enn det.
Alle burde ha fått seg en tur med en elbil som Tesla Model S Plaid bare for å oppleve dette monsteret, for det er vanskelig å beskrive hvor unna det faktisk går. Selv de rene superbilene sliter voldsomt mot en S Plaid på en øvelse som for eksempel 0-100 km/t.
-->
Tesla opplyser selv at sprinten opp til 100 km/t tar 2,1 sekunder, mens toppfarten er satt til 322 km/t. Så hvor raskt er det? Vel, Wikipedia har en liste som går på akselerasjon fra 0 til 60 mph, som er 97 km/t.
Der troner Rimac Nevera øverst, og dette er en spinnvill elektrisk rendyrket hyperbil med rundt 1.900 hestekrefter. Den er oppført med en tid på 1,74 sekunder.
Allerede på 2. plass dukker Tesla S Plaid opp, og den står med tiden 1,98 sekunder. Nummer tre er Ferrari SF90 Stradale med 2,0 sekunder, mens den 4. raskeste er den elleville hybriden Porsche 918 Spyder med 2,1 sekunder.
Og det er ikke noe rart at Plaid-utgaven rører lynraskt på seg, for her har Tesla utstyrt den med et drivverk som huser 1.020 hk. Og for de som lurer er rekkevidden opplyst til 600 kilometer ‒ dog under normal kjøring!
En Tesla Model S Plaid minner ikke så mye om en superpotent racer, men med litt hjelp kan den også gjøre det. Som for eksempel det nyeste eksemplaret fra Unplugged Performance, som mer enn gjerne bygger om biler for kundene.
Og mer spesifikt tuner disse Tesla-biler, og har nå klar en ny oppdatering som heter «Dark Knight». Ja, som selveste Batman. Her har de utstyrt Model S Plaid med et såkalt S-APEX-sett, og dette inkluderer en rekke karbondeler for karosseriet, bedre aerodynamikk, racingfjærer, større karbonkeramiske bremser og selvsagt det som er et must for tunere ‒ nye og ifølge dem selv ultralette hjul.
Dette skal gi bilen med over tusen hester enda mer hyperbil-lignende kjøreegenskaper.
‒ Med Dark Knight har vi satt oss for å skape den ultimate daglige drevne superbilen, sier Ben Schaffer, administrerende direktør i Unplugged Performance.
‒ Den viser vår forpliktelse til å flytte grensene for Teslas muligheter og resonerer med entusiaster som verdsetter både rå hastighet og miljøbevissthet. Med sin tilstedeværelse og kraft på superbilnivå, kombinert med allsidigheten til en familiesedan, er det den beste alt-i-ett-bilen jeg noen gang har opplevd.
Det tror vi mer enn gjerne på, spesielt når vi ser hvordan bilen ser ut når den ordinære familieforkledningen er dratt av.
Det nye S-APEX-settet utvider også bilen med 60 mm, og i tillegg bør grepet være godt ivaretatt gjennom noen store 21-tommers hjul. Og en ny bakspoiler hjelper også til med å holde denne godt limt til asfalten, og det bør iallfall ikke være en ulempe at denne kommer fra samme produktlinje som leverer til Koenigsegg.
De nye fjæringene senker også elbil nærmere asfalten, mens de samarbeider med selskapet Von Holzhausen for å løfte innsiden til et nytt luksusnivå.
Selskapet som også samarbeider med Cupra sørger blant annet for noe som er kalt Banbū veganske skinn i en ganske oppsiktsvekkende Serrano-rødt på tvers av setene, dørpanelene, konsollen og dashbordet.
Og når vi ser på bildene av «Dark Knight», er vi heller ikke i tvil om at superhelten Batman fint kunne kjørt en slik bil.
Les også: