Honda har på gang en spennende liten sjarmør av en elbil, foreløpig enkelt og greit kalt Honda e Prototype. Se bilder og video.
Honda er kanskje ikke mest kjent for sine små bybiler, men det skjer en gang iblant at de slår til med slike modeller.
I 2001 ble en slik grunnlaget for kanskje det aller mest legendariske navnekrøllet i bilhistorien ‒ og den er som kjent lang og innholdsrik.
Honda var svært kry over en kompakt modell de hadde utviklet på en ny plattform, og navnet de landet på hadde sikkert en eksotisk og spennende klang i japanske ører.
Det var bare et problem.
For nordmenn satte kaffen i halsen da de leste om den nye modellen til Honda kalt intet mindre enn Fitta.
Ting ble ikke bedre med slagordet som fulgte den nye modellen, og vi beklager virkelig om ting blir litt vel grovt nå. Men i historiens lys har vi vel lov til å tråkke litt over streken, og dette er jo ganske så morsomt også.
Slagordet lød nemlig som følger: «Den nye Fitta; liten på utsiden, stor på innsiden.»
Den hysteriske megatabben ble selvsagt raskt oppdaget, og bilen heter nå Fit utenfor Europa og dere kjenner sikkert igjen den europeiske benevnelsen på modellen; Jazz. Litt mer gangbart det her oppe i nord.
Ok, det var en digresjon om en liten modell fra Honda med et stort navn, og nå skifter vi fokus til en modell som gir oss minst et like stort smil om munnen ‒ dog ikke for navnet.
Honda e Prototype skal lede merket inn i en ny tid, og er den foreløpige siste versjonen av elbilen kalt Urban EV Concept som ble vist fram i 2017.
Urban er stikkordet her, og Honda ser for seg moderne (og sikkert unge) bymennesker som den store målgruppen.
Rene utvendig linjer med kameraer som sidespeil og dørhåndtak som popper fram, kombinert med store glassflater og et sett med frontlykter som gir den et lite forbauset uttrykk utgjør et sympatisk ytre.
Bilen går rett inn i klassen for sjarmerende småbiler hvor blant annet Mini og Fiat 500 befinner seg, og blir helt sikkert en liten hjerteknuser når den kommer.
Den er den første Honda lager på en ny plattform beregnet for elbiler, og prototypen byr på en rekkevidde på 200 kilometer og hurtiglading opp til 80 prosent på 30 minutter. Dette gjør den ifølge Honda perfekt for pendling i byene.
På innsiden er det moderne så det holder, og beholder sitt sjarmerende uttrykk.

Modellen som nå vises fram under Genève Motor Show har prototype i navnet, men den er så godt som produksjonsklar og ikke langt unna en forhandler nær deg.
Faktisk er planen at salget skal åpnes i utvalgte europeiske land tidlig i sommer, og om ikke Honda har sovet helt i timen inkluderer det også Norge.
Og det er ikke bare vi som er imponert over det søte designet til Honda e Prototype. Faktisk har bilen skapt bølger som har nådd helt inn til selveste Milan Design Week, verdens største designmesse som arrangeres i Milano.
Der skal e Prototype som den aller første bilen fra Honda bli utstilt sammen med annen oppsiktsvekkende design.
Vi sier «vel fortjent», og feirer det med en video av den lille elbilen samt flere bilder under snutten.
https://youtu.be/LE5i53GwdK0
Bildegalleri: