En elektrisk Mustang

Ford viser oss en elektrisk Mustang, men det er ikke den Mustang-inspirerte SUV-modellen som får premiere 17. november.


Det skjer store elektriske ting hos Ford. Endelig er elbilen de allerede for over et år siden ga oss en liten forsmak på klar, og 17. november er det duket for førpremiere.

Den happeningen skjer to plasser; på hjemmebane i USA ‒ og i
skur 13 i Oslo.

-->
For bare noen timer etter at den elektriske crossoveren blir
vist fram i Los Angeles, er det duket for europeisk premiere i Norge med en
rekke inviterte og utvalgte gjester på plass.

Og det skulle kanskje bare mangle, for faktisk har Ford Norge
bidratt til utviklingen av modellen som for alvor melder den store produsenten
på elbil-kappløpet.

‒ Vi er veldig glade for at norske kunder er de første som
får oppleve denne elbilen på den eksklusive premieren i Oslo, sier administrerende
direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Han legger til at norske kunder kan forvente seg lang
rekkevidde, god plass, sportslige kjøreegenskaper, proppfull av ny teknologi og
konkurransedyktige priser.

Slik er et av de få kamuflerte bildene de har vist av den kommende elbilen:

Det loves opp mot 600 kilometer rekkevidde, og allerede har
15.000 nordmenn skrevet seg på en såkalt interesse-liste.

Så følger de opp prisløftet kan denne bli:

‒ En «game-changer». Den store interessen viser at mange har
fått med seg nettopp det, påpeker Berg.

Dette er altså en SUV-lignende modell, og design-inspirasjonen
har de altså hentet fra selveste Mustang.

Og som er liten appetittvekker presenterer nå Ford like godt en elektrisk Mustang under SEMA-showet i Las Vegas.

Sammen med selskapet Webasto har de satt sammen modellen Mustang
Lithium, en ultrasterk elektrisk versjon av den berømte sportsbilen.

Mange skvetter nok opp av stolen av en elektrisk Mustang,
selve symbolet på amerikanske muskelbiler med V8 under panseret, men spesifikasjonene
rundt Lithium bør roe disse kraftig ned.

Vi snakker nemlig om 900 hestekrefter og et dreiemoment på
over 1.355 Nm, så dette er elleville greier.

Dette elektriske beistet er kledd i karbon, bruker et batterisystem
på 800 volt og har en ‒ girkasse! Jepp, nok en trøst for bensinfolket.

De har montert inn en 6-trinns kasse som takler det
vanvittige dreiemomentet, satt på noen digre bremser, side-splittere og en
diffuser bak.

Hva pakken leverer rent prestasjonsmessig sier ikke Ford noe
om, men når vi vet hvordan enkelte Tesla-modeller skyter fart bør denne fly av gårde
som ekte superbiler.

Hva spesifikasjonene er rundt den Mustang-inspirerte elektriske
crossoveren vi faktisk kan kjøpe av Ford, vet vi heller ikke.

Men det får vi altså vite om noen dager, og i mellomtiden
kan vi sjekke ut noen flere bilder av den elektriske Mustangen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter