Du har vel ikke glemt Munro, har du? De som husker godt minnes at det skotske merket kom med sitt første helelektriske kjøretøy i 2019, det første lette kjøretøyet masseprodusert i Skottland på fire tiår, og dette var intet mindre enn en terrengfokusert 4×4.
Men de har også kommet med en spennende utgave i år, og denne husker nok noen flere. Tilbake i mai, rett etter at campagnestemningen under 17. mai hadde lagt seg, kunne de nemlig vise fram en pickup.
-->
Dermed tilbyr de to utgaver, den originale MK_1 Truck og den nye versjonen kalt MK_1 Pick-Up med et lite lasteplan bakerst. Bilene er også tilgjengelig som Performance-utgaver, og det er mulig å velge i to batteripakker ‒ 61 kWh eller 82,4 kWh.
Munro har åpenbart truffet en nerve med de elektriske terrengbeistene, og faktisk har etterspørselen vært så stor at de i vår kunne melde om en venteliste på to år ‒ og at de jaktet på nye og større lokaler.
Og man skal som kjent smi mens jernet er varmt.
Så nå knaller Munro med nok en utgave, og denne gang handler det om en spesialutgave. Den aller første slike av MK_1, og en som passer for det skotske høylandet. Og norske fjell og skog.
Utgaven heter nemlig Mountain Rescue, og er dermed hakket mer spesialisert når det kommer til ting som å slokke skogbranner eller hente ned folk fra avsidesliggende plasser.
Munro forklarer at de har hatt omfattende konsultasjoner og diskusjoner med skotske, engelske og walisiske fjellredningsteam, og at de til og med dratt ut på oppdagelsesferder med regionale brannvesen for å gjøre denne til en perfekt fjellredder.
Nøkkelattributtene inkluderer takmonterte blålys og plass til å bære en båre trygt beskyttet av bilen, sammen med tre passasjerer og alt utstyret de skal ha med seg, forklarer Munro.
Dette skal altså være en perfekt elbil for redningstjenestene, og Munro sier at Mountain Rescue Edition følger i hjulsporene til den ferske Munro MK_1 Pick-Up.
Bilen blir et viktig tilskudd for Munro, som har som mål å «oppfylle betydelig global markedsetterspørsel etter nullutslipp terrengkjøretøyer» og avkarbonisere krevende sektorer som gruvedrift, bygging og landbruk.
Og nå også redningstjenesten.
‒ Vi er begeistret over å kunne vise frem Mountain Rescue-utgaven av vår MK_1 elektriske truck. Vi har konsultert med flere fjellredningsteam for best mulig å forstå deres unike krav til et terrengbærende kjøretøy som er i stand til å krysse det tøffeste terrenget, sier administrerende direktør og medgründer i Munro, Russell Peterson.
‒ Det faktum at MK_1 er en så tilpasningsdyktig plattform, vitner om renheten til designet, ryddet av periferi. Våre no-nonsense kjøretøyer er egnet for de tøffeste jobbene i de tøffeste terrengene.
For Mountain Rescue-utgaven har Munro jobber med distributører av utendørsutstyr, Lyon, som har levert settposene og båren. Og det kan komme flere smarte løsninger og spesialutgaver.
‒ Vi ser fram til å bygge vårt samarbeid med dem, sier Peterson.
Det bør ikke stå på utgangspunktet for spesialutgaven. MK_1 Truck har nemlig en nyttelast på 1.050 kilo europaller, mens Performance-modellen har en maksimal slepekapasitet på 3.500 kilo.
Det bør heller ikke stå på kreftene. MK_1 kan nemlig fås med 380 hk og 700 Nm dreiemoment, og det åpner for eksempel for en sprint opp til 100 km/t på rundt 5 sekunder.
Når det gjelder rekkevidde så tilbyr det største batteri en rekkevidde på 306 kilometer, og dette kan lades fra 15 til 80 prosent på 36 minutter.
Rekkevidden åpner ifølge Munro for at elbilen kan operere terreng i opptil 16 timer på en enkelt batterilading, og såpass må det vel være om man skal opp på fjellet og redde noen.
Les også: