En elbil du ikke har sett maken til

Hvem kan si nei takk til en helelektrisk hyperbil med lekre linjer og 1.900 hestekrefter?


Pininfarina er et ikon innen superbil-verden, men det er
ikke på grunn av sine egne biler. Dette italienske designselskapet har bygd om
biler siden 1930-årene, men aldri laget en modell under eget merke.

De fleste drar nok kjensel på Pininfarina i forbindelse med
Ferrari, og selskapet har da også samarbeidet med den steilende hesten siden
1950-tallet.

-->
De har altså lang erfaring med sportsbiler, og nå tar de
også det siste steget i evolusjonen ‒ en egen modell.

Og lista settes så høyt at den knapt nok kan sees.

Dette skal nemlig bli verdens første luksuriøse elektriske
hyperbil, og den karbonkledde bilen skal smelte sammen «et vakkert design og et
ekstremt nivå av teknologi», som de selv sier.

Slik ser den ut:

Den kommende modellen skal hete Battista, oppkalt etter
grunnleggeren Battista «Pinin» Farina, og er en villstyring helt utenom det
vanlig.

«Under panseret» sitter det nemlig noen elmotorer som yter
spektakulære 1.900 hestekrefter, og dreiemomentet er som de sterkeste
lastebilene ‒ vanvittige 2.300 Nm.

Dette utgjør en pakke det lukter svidd av.

0-100 km/t går unna på under 2 sekunder, noe selv formel
1-bilene skal slite med. Om vi skal finne en motorsportsbil som er på dette nivået,
må vi Petter Solbergs lynraske rallycrossbil som krøp under 2 sekunder på
sprinten.

Battista er den tredje elbilen vi har hørt om som skal klare å komme under den magiske den grensen; Tesla Roadster skal klare det på 1,9 sekunder, mens Rimac_Two er ytterligere noen tiendedeler raskere.

Toppfarten er riktignok ikke på nivå med Koenigseggs
kommende bensinbeist Jesko, som nok vil lukte på 450 km/t, men Battista skal uansett
bikke 400 km/t ‒ som jo er raskt nok for de fleste.

Rekkevidden er satt til minst 300 miles, noe som bør bety at den klarer rundt 500 kilometer uten lading ‒ om man er forsiktig med høyrefoten.

Prisen vet vi heldigvis ikke noe om, men det kommer uansett
til å bli hard kamp om de 150 bilene de skal bygge.

Selskapet får også en del hjelp til å sette sammen den
imponerende elbilen.

Både superbilprodusenten Rimac og formel E-laget Mahindra er
nemlig involvert i utviklingen.

Rimac er et kroatisk selskap som for tiden utvikler
Rimac_Two ‒ en spinnvill hyperbil med samme antall hestekrefter som Battista.
Du husker muligens at den tidligere Top Gear-programlederen Richard Hammond
totalvraket en elektrisk hyperbil for et par år siden? Det var en Rimac
Concept_One.

Den indiske bilprodusenten Mahindra var et av de opprinnelig 10 lagene som var med på å opprette den elektriske formel 1-serien formel E i 2014, og de har lang erfaring med å utvikle elektriske sportsbiler. Og det har seg også slik at Pininfarina faktisk er eid av Mahindra & Mahindra, så her er det nok god hjelp å få.

Automobili Pininfarina har også sammen med hovedselskapet
Pininfarina investert nærmere 200 millioner kroner i nye produksjonslokaler og
utvikling, og de har ansatt en rekke nøkkelpersoner med erfaring fra bilmerker
som Bugatti, McLaren, Pagani, Porsche og Volvo.

Summen av alt dette blir altså hyperbilen Battista.

Pininfarina skal nå vise bilen fram i London 8. april, dagen
da storbyen innfører første fase av en ny ultralavutslipps-sone.

Målet å starte kundeleveringene sent neste år, og vi tipper at salget går like raskt som selve bilen ‒ hyperraskt.

Her er flere bilder:

Les mer om:

Nyheter Superbilene