En ekstra titt på Mazda CX-60

Vi var på plass da Mazdas nye SUV, CX-60, hadde verdenspremiere.


Dette er en plug-in hybrid med 63 km elektrisk rekkevidde, ekte AWD og en hengervekt på hele 2.500 kg! Drømmebil for de med campingvogn?

Mazda har en del designfilosofier, og nye Mazda CX-60 skal utstråle «Noble Toughness», derfor har den fått en mer SUV-lignende front som er noe flatere og bredere enn den noe mindre Mazda CX-5.

-->
CX-60 er med sine 4,745 meter lengde en del større enn CX-5, noe man spesielt merker i bagasjerommet som har plass til 570 liter (477 liter over gulvet).

Denne illustrasjonen viser oss bensinmotoren som kommer før elmotoren, og så kommer automatkassa med 8 trinn som sender kreftene videre til AWD-drivverket.

Dermed vil man helt uavhengig av om man kjører med bensinmotor, elmotor, eller begge to, ha ekte AWD-system.

Mange andre ladbare hybrider med «AWD» har en elektrisk motor på bakakselen og en bensin eller dieselmotor til forakselen, dette blir da ikke «ekte AWD» som Mazda CX-60 har.

Denne illustrasjonen viser forskjellene på CX-5 og CX-60 når det gjelder proporsjoner og design.

Her ser man at CX-5 har et lenger overheng foran framhjulene, den har kortere akselavstand, og det er spesielt bak man merker at CX-5 er en del mindre enn CX-60.

Det at frontruta er trukket lenger tilbake i CX-60 gir panseret mer lengde, noe som er med på å skape denne «noble toughness» som Mazda ønsker med sin CX-60.

Vi fikk litt informasjon om bilen, men rakk ikke ta på og bli kjent med den før filming, så filmen over her bærer kanskje noe preg av at jeg «oppdager» bilen mens det filmes – det stemmer 100 prosent.

Like før verdenspremieren fikk vi vite at Mazda CX-60 skal kunne gå 63 km elektrisk selv om den kommer med 20-tommers felger i Norge, så det er grunnen for at filmklippet viser 60k m elektrisk rekkevidde. Det var ikke tid til å redigere og legge filmklippet ut på YouTube på nytt i tide dessverre.

Bilen vi filmer og har tatt bilder av er toppmodellen Takumi, med alt av ekstra pakker og utstyr.

Det er også en prototype, noe vi merket da vi åpnet ladeluken og fant en CCS plugg som ikke kommer på produksjonsmodellen.

Førerdøren fungerer som en god designpalett for bilens interiør, for her ser man treverk, krom og det kimonoinspirerte stoffet som er brukt i dashbordet og andre plasser i interiøret.

Det hvite nappaskinnet fra setene finner man også igjen i døra. For å få dette interiøret må man velge toppmodellen Takumi, men man må ikke velge alle ekstrautstyrspakker om man ikke vil ha alt utstyr.

Førermiljøet i Takumi synes jeg er veldig lekkert, men man kan velge Homura dersom man er mer glad i sort interiør og skinn.

Ellers kommer Exclusive-Line, som er innstegsmodellen i Norge, med stoffseter – de ble ikke vist fram da vi var i Tyskland for å se bilen.

Legg merke til den lekre japanske sømmen i dashbordet, meget lekker detalj som man får med i Takumi. Den sorte stripa i setet er også stoff inspirert av kimono.

I Mazda sin filosofi skal ikke bilen stjele oppmerksomhet fra sjåføren, men heller sørge for at sjåførens fokus på veien og det som skjer der forsterkes.

Menyen i infotainmentskjermen kan du derfor styre med joystickhjul mellom forsetene, uten å ta øynene fra veien.

Du har også touch-skjerm, men tanken er at du ikke skal behøve å bruke den funksjonaliteten når bilen kjøres.

I CX-60 er head-up display standardutstyr, og den blir 3x større enn det du i dag finner i CX-5.

Trådløs tilkobling av mobilen, og enten Apple CarPlay eller Android Auto er også standardutstyr.

G-Vectoring control, som sørger for at hjulene har maksimal kontakt med underlaget også i sving, er også standardutstyr.

Kjøremodusvelger med off-road og tilhenger-modus er standard, det samme er oppvarmet ratt, av-ising for vindusviskere, cruisekontroll og ryggekamera.

Det er med andre ord mye utstyr som er med som standard i Mazda CX-60 Exclusive-Line som har en startpris på 569.900 kroner.

Ekstrautstyret er organisert i 3 pakker, Convenience & sound, Driver assistance og Comfort.

Så har man to topp-utstyrsnivåer, Homura som er den sportslige og Takumi som er den luksuspregede.

Måker du på med alt av utstyr du kan, og går for Takumi utstyrsnivå, lander du på 676.400 kroner. Da er det lakk, vinterhjul, panorama soltak og hengerfeste som kan komme i tillegg.

Går du for en Homura med alt av utstyr lander du på 660.400 kroner. Disse prisene som nevnes her inkluderer levering til Oslo.

I pakken Convenience & Sound får man blant annet 360 ryggekamera med see-through funksjon, der man opplever å «se gjennom bilen» som om den var gjennomsiktig.

Her dukker også stikk-kontakten opp som du ser i filmklippet, BOSE premium lydanlegg, mørktonede ruter og trådløs lader for mobilen for å nevne noe. Pris 30.500 kroner.

Det er en del som har etterspurt panorama soltak til Mazda CX-5, dette kan man velge til Mazda CX-60 og koster 14.500 kroner. Det er uavhengig av andre utstyrspakker og utstyrsnivåer, på samme måte som hengerfestet, men hengerfestet har vi ikke pris på riktig enda.

Det betyr at sånne raringer som meg, som har lysømfintlige øyne ikke trenger å ofre noe annet utstyr fordi jeg ikke ønsker meg panorama soltak. En lur løsning!

Bilen vi fikk knipse og filme i Tyskland var i Mazda sin nye signaturfarge Rhodium White. Den kan i enkelte vinkler gi inntrykk av å være en matt lakk, men er en hvit metallic lakk.

Den elektriske bakluka, som også har fotsensor, finner man også i pakken som heter Convenience & Sound.

Plassen i bagasjerommet fra gulvet og opp til bakseteryggen er på 477 liter, i filmklippet får du se at det er en del plass også under gulvet, så tar man med denne plassen blir det 570 liter baki Mazda CX-60.

Man kan ha taklast på inntil 100 kg i tillegg til den ganske så fantastiske hengervekten på 2.500 kg. Fortell meg om en SUV, som er ladbar hybrid med god elektrisk rekkevidde, som med alt utstyr koster rundt 700.000 kroner, og som kan trekke inntil 2.500 kg. Tror ikke den lista blir så veldig lang.

Dersom man velger pakken Driver Assistance får man med adaptive LED Matrix lys, man får også med varsel for kryssende trafikk foran og bak bilen, og autobrems ved rygging, samt adaptiv cruisekontroll og køassistent for å nevne noe.

Denne pakken koster 17.500 kroner.

På bildet ser man en Mazda CX-60 i Homura utstyrsnivå, der mange utvendige detaljer er i svart og ikke i krom, her er også felgene svarte. Signaturfargen Soul Red Crystal får man som du ser også til Mazda CX-60.

Homura utstyrsnivå koster 25.000, mens Takumi utstyrsnivå koster 41.000. Begge disse utstyrsnivåene inkluderer skinnseter, derfor blir Comfortpakken billigere for disse to utstyrsnivåene enn for innstegsmodellen Exclusive-Line.

Når vi går litt tettere på Mazda CX-60 med Homura utstyrsnivå blir det litt lettere å se alle de svarte detaljene bilen har, i grill, dekorelementer, sidespeil, felger, og man ser at det gir et helt annet uttrykk enn Takumi utstyrsnivå som har krom-elementer og diamond cut felger istedenfor.

For øvrig kommer Mazda CX-60 med 20-tommers felger og dekk som standard fra innstegsmodellen.

Førermiljøet i Homura består av sorte skinnseter og sort skinn som kombineres med metall, noe som også gir en helt annen opplevelse i interiøret enn man får med den lyse Takumi.

Dersom man velger skinnseter til Exclusive-Line, noe man kan med comfort-pakken, så er de også sorte i fargen.

I Comfortpakken får man elektrisk justering av seter og ratt, som sammen med sidespeil og head-up display kan justeres inn automatisk til din størrelse og din øyeposisjon, og lagres ut fra ansiktsgjenkjenning, slik at dine innstillinger kommer fram når du setter deg i førersetet.

Bilen kan kjenne igjen inntil 6 ulike sjåfører med ansiktsgjenkjenning. Man har også de tradisjonelle minneknappene for setet med 2 minneplasser.

Comfortpakken har også ventilerte forseter og oppvarmede ytterseter bak. For Homura og Takumi koster Comfortpakken 17.500 kroner, fordi de har skinnseter i sine respektive utstyrsnivåer, mens for Exclusive-Line koster Comfortpakken 31.500 kroner fordi den da inkluderer svarte skinnseter.

Vi rusler inn i CX-60 Takumi som vi fikk se i Tyskland, på rattstammen kan du se joystick for elektrisk justering av rattet, setet ser du er elektrisk justerbart, og dette er noe man finner i Comfortpakken.

Ganske stilig med systemet for ansiktsgjenkjenning, det gleder jeg meg til å få teste når dagen kommer for at vi kan få kjøre Mazda CX-60.

Nappaskinnet var deilig å sitte i og ta på, og stoffstripa i setet med kimonoinspirert stoff er lekker å se på nært hold.

Jeg ville nok valgt CX-60 uten soltaket, for da mistenker jeg at jeg ville fått mer «luft» mellom hodet mitt og taket.

Jeg har veldig sans for løsningen med joystickhjul, som gjør at man slipper å trykke på infotainmentskjermen, og man tar øynene minimalt fra veibanen.

Også veldig deilig med volumhjul som er plassert slik at passasjeren foran også får tilgang til å justere volum på anlegget.

Det var ikke tid til å lytte på Bose Premium lydanlegget i bilen, men det får vi ta når vi får mulighet til å kjøre bilen.

Førermiljøet opplevde jeg som rent, lekkert, elegant og eksklusivt.

Mazda velger å ikke hoppe på trenden med flere og større skjermer, men holder seg til sine designfilosofier.

Vi mistenker at man ikke kommer til å finne en eneste prompepute i en Mazda (Tesla har dette), for det går helt mot alt Mazda står for.

Bilen skal ikke distrahere sjåføren, men hjelpe sjåføren med rett fokus. Dermed finner man heller ikke 64 millioner farger i ambientebelysningen her, men mer elegante og stilrene løsninger for ambientebelysning.

På enkelte modeller fra Mazda har jeg opplevd at knappene på rattet har vært litt små, men her synes jeg knappene hadde veldig fin størrelse.

I videoklippet kan du se at jeg peker på 2 USB-C plugger bak, disse er standardutstyr. Det samme gjelder feste for sikkerhetsnett til bagasjen.

Setevarme bak ligger i Comfortpakken, og stikkontakten finner man i Convenience & Sound pakken.

Bakseteplassen er ikke ekstremt forskjellig fra det man finner i Mazda CX-5, men jeg har helt fin plass bak i dem begge to.

Baksetedøren er like lekker og forseggjort som forsetedøren, så her stanser ikke det lekre designet framme, noe man kan oppleve hos en del andre bilmerker.

Vi kan ikke skjønne annet enn at Mazda her leverer en ladbar hybrid som er stilig og elegant, men kanskje fremfor alt veldig praktisk for de som trenger å dra noe tungt bakom bilen, og som dermed ikke ser på elbil som aktuelt riktig enda.

Det finnes 1 elbil som kan trekke like mye som Mazda CX-60 kan, og det er BMW iX, og skal du trekke noe på 2.500 kg bakom den må du nesten ha den store batteripakken om du ikke skal lade «hele tiden»… da lander den prismessig ganske fort over en million kroner.

Jeg tror kanskje ikke campingvognfolket, som faktisk reiser med vogna si, er helt klare for elbil riktig enda – joda, jeg vet noen er tålmodige sjeler som går med på å lade ofte, og de tilhører fort de som klarer seg med rundt 1.800kg hengervekt.

En annen fordel du får med Mazda CX-60 som svært få andre ladbare hybrider som koster under 1 million kroner kan levere er ekte AWD.

De som har forsøkt å trekke vogn på glatta vet verdien av ekte AWD og et kjøreprogram for tilhenger som hjelper til med stabiliteten på det som trekkes bakom bilen.

Vi snakket med designeren Jo Stenuit, som ikke bare har designet Mazda CX-60, men også CX-80 som kommer på markedet senere i år med 7 seter, samt en CX-70 og en CX-90 til det amerikanske markedet.

En travel kar som var veldig fornøyd med designet utenpå og inni Mazda CX-60. Vi mistenker at han ikke er alene om å synes designet er lekkert på Mazda CX-60.

De første bilene satser Mazda Norge på at kommer til Norge tidlig i sommer, og det er allerede åpnet for bestillinger.

Vi gleder oss til å få kjøre nye Mazda CX-60, så får tiden vise når vi får muligheten til det.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester