Cadillac er som kjent et litt mer luksuriøst merke, og vi nordmenn tenker først og fremst på disse digre gamle flakene som glir sakte gjennom trafikken. Ja, som den berømte Cadillac DeVille som kan sees på de fleste veteranbiltreffene.
Også Cadillac anno 2023 tilhører det litt mer luksuriøse segmentet, men horisonten er langt bredere enn tidligere. De har for eksempel på gang et par imponerende elbiler, den ene kalt Lyriq og en annen diger sak som heter Celestiq. Cadillac kaller selv denne for verdens første helelektriske ultra-luksus sedan.
-->
Det ærverdige amerikanske merket kan også tilby litt mer sportsligere biler i form av CT4-V og CT5-V som begge har sine mer potente Blackwing-utgaver, og en Cadillac CT5-V Blackwing kan by på 668 hestekrefter gjennom en V8-motor.
Det gjør sitt til at den klarer 0-60 mph (0-96,5 km/t) på kun 3,4 sekunder, og toppfarten er satt til 322 km/t. Så her snakker vi altså om Porsche 911-klasse.
Og vi snakker også om et perfekt utgangspunkt for gærningene hos Hennessey, disse amerikanske tunerne som elsker å gi biler 1.000 hestekrefter ‒ og som også kan lokke med en egen helt ekstrem hyperbil kalt Hennessey Venom F5.
Nå har de altså kastet seg over Cadillac CT5-V Blackwing, en bil som de kaller «helten av luksussports-sedanene». Vel, det er Hennesseys egne versjon som de kaller dette.
Dette er altså Cadillacs aller sterkeste bil som har 668 hk og 893 Nm gjennom en 6.2-liters «small-block LT4 V8», og bilen er mulig å få med en 10-trinns automatkasse eller en 6-trinn manuell girkasse.
Hennessey er altså litt misfornøyd. Eller ganske mye.
For de har kastet seg over motoren, og gått løs på ting som sylinderhoder, porter, ventiler og det som måtte være, og gitt alt dette et løft. I tillegg har de utstyrt den «lille blokken» med en høystrøms-kompressor, og det hele er avrundet med at ingeniørene har lastet opp Hennessey Engine Management Calibration (HEMC) for å gjøre motoren til et skikkelig monster.
For det er nettopp det denne bilen er.
Resultatet har Hennessey lest ut av en dyno-test, og denne viste 1.000 hk og 1.310 Nm dreiemoment. Det betyr opp 332 hk og 417 Nm. Det er ganske så ellevilt.
Den enorme kraften barberer ifølge tunerne et helt sekund fra 0-60 mph-sprinten, og presser også toppfarten til langt over 200 mph ‒ langt over 322 km/t der altså.
Slik ser monsteret ut:
‒ Cadillacs CT5-V Blackwing, utstyrt med GMs kompressorladede LT4, var en naturlig kandidat for vår Exorcist-oppgradering siden den forbedrer kraften betraktelig uten å påvirke kjøreegenskapene, sier John Hennessey, grunnlegger og administrerende direktør.
‒ Gjenoppstått som en «H1000», er 4-dørs Cadillac den raskeste luksussedan med kun forbrenning på planeten. Det er et sjeldent toppnivå i et segment som vil forsvinne innen tiårets slutt.
Så ja, selv Hennessey innser at framtiden er elektrisk.
Men enn så lenge kan de trimme V-motorer, men de har selvsagt gjort mer med bilen de kaller «H1000» Cadillac CT5-V Blackwing. Her er det også oppgraderinger som en adaptiv magnetisk kjørekontroll, Brembo-bremser og konfigurerbare kjøremoduser for enhver situasjon. En integrert dataopptaker logger ytelse både på og utenfor banen.
Som vanlig sender Hennessey bilene til de som måtte ønske seg en slik, og de skal begynne å produsere dette 1.000 hk sterke monsteret i august.
Les også: