Inntil nå har man kun fått BMW 330e som sedan, en sprek og spenstig fornuftsmaskin som man for ikke alt for lenge siden også kunne få med xDrive firehjulstrekksystem.
-->
Som stasjonsvogn kan man velge 330e med bakhjulstrekk eller xDrive firehjulstrekk, men karosseriformen gjør at bilen plutselig blir mye mer aktuell for mange flere kundegrupper. Og de som er glade i hengerfeste på bilen sin kan nå også velge en BMW 330e, for nå kan bilen trekke inntil 1.500 kg etter seg.
Vi åpner opp bagasjerommet og finner et flatt gulv her, men det er 32 mm høyere enn i en 3-serie Touring som ikke er ladbar hybrid. Det betyr at man har igjen 410 liter opp til toppen av bakseteryggene, mot 500 liter i den som ikke er ladbar hybrid.
Til høyre ser du knapper for å legge ned baksetene, og en knapp for å løse ut hengerfestet
Som du ser i videoklippet over her er det en luke til ladekabler og annet under gulvet i bagasjerommet.
Når man legger ned det tredelte baksetet er det lett å se at det er batterier under gulvet i bagasjerommet, for her er man et godt stykke unna flatt gulv hele veien.
Jeg vil jo mene at det er mest sentralt at man har flatt gulv i bagasjerommet, og at det fint er mulig å leve godt med at det ikke blir helt flatt gulv med baksetene lagt ned.
Det er praktisk at baksetet er tredelt, men det at man kan åpne bakruta er litt mer unikt, selv om BMW ikke er alene om løsningen.
Utrolig praktisk, enten du bare vil vippe ut noen handleposer, eller du vil ha tak i noe fra bagasjen på en fullpakket bil.
Når man ikke legger ned baksetene er det plass til 2 store voksne og en litt mer middels voksen i midten.
Jeg er en ganske stor kar med lang rygg og stor mage, og får helt greit plass bakom et førersete som er stilt inn på meg selv.
Greit med luft mellom hodet mitt og taket, og det er ikke hver dag man finner i stasjonsvogner i denne bilstørrelsen.
Når jeg sitter foran er kneplassen bak litt akkurat, men knærne går ikke inn i forsetet selv om det kanskje kan se sånn ut på bildet.
Når det er sagt er plassen såpass akkurat at det ikke er lett å få en finger mellom kneet og forsetet.
De som sitter bak har en egen klimasone, varme i yttersetene og 2 x USB-C tilkoblinger for å lade.
I en BMW trives jeg alltid best i førersetet, og når man har en bil med opptil 292 hk i systemeffekt er det lett å trives ekstra godt bakom rattet!
BMW skal ha skryt for å klare å kombinere det fornuftige, med elektrisk kjøring i over 50 km i hverdagen, med det artige som skjer når man trykker på sportsknappen og Xtraboost sørger for at de 252 hk du har til vanlig økes til 292 hk i opptil 10 sekunder. Man glemmer helt at dette er en familiebil om man kjører i sportsmodus på litt krevende og svingete veier! Du verden så moro!!
Forsetene i testbilen er av det ekstra gode slaget, med justerbar lengde på sitteputen, justerbar vinkel på sitteputen, justerbar klemming i sidevangene, slik at du kan klemmes litt ekstra godt fast om du vil kjøre litt sportslig.
De som er noe brede over baken vil muligens synes at setene har et noe smalt design, ihvertfall om man sammenligner med setene i en 5-serie, men det er jo sånt man finner ut av en prøvetur!
Et godt ratt, god girspak og svært gode skjermer og head-up display bidrar sterkt til det meget gode førermiljøet du har i en 330e.
BMW har lenge vært svært gode på ryggekameraer, klarhet og informasjonen som vises, her er det fortsatt mange andre som har mye å lære av BMW.
Trådløs Apple CarPlay var også BMW veldig tidlig ute med, og nå begynner flere å følge etter også her.
I instrumentpanelet er det nå mer visuelt synlig at bilen har oversikt over andre biler på veien, samt hvilket kjørefelt du befinner deg i, her er det nok Tesla som må finne seg i å være av de første som var gode på dette. De røde lysene over eDrive logoen er ikke så synlige for øynene som for kameraet, men de holder litt øye med deg og ser om du kanskje trenger et aldri så lite oppfriskningsprogram fra bilen, eller eventuelt en pause.
Head-up displayet er meget godt, selv om det her ikke er helt fokusert i bildet, her kommer det også opp navigasjonsinformasjon når det er relevant, og når du bruker navigasjonen for å finne veien dit du skal.
BMW 330e er en av de bilene som virkelig er fin som stasjonsvogn, og langt mer praktisk med tanke på bagasjerom enn sedanen.
Når man tar med muligheten for hengerfeste, bakrute som kan åpnes, mulighet for last på taket og tredelt bakseterygg og mulighet for xDrive, ja da er det ganske mange av de praktiske boksene som krysses av for familien.
Vi har naturligvis testet hvor langt vi kommer elektrisk med 330e Touring xDrive M Sport i vår testløype som går fra denne ladeplassen i Grimstad, på Rv 420 til Ikea og Sørlandsparken, og videre forbi Kjevik retning Birkeland. Sol, tørr asfalt, og 25,5-23 plussgrader under testen.
Vi kom 58,4 km elektrisk, en del km mer enn WLTP anslår for blandet kjøring.
Vi sjekket også forbruket med tomt batteri i 100 km/t (mellom Ikea og Grimstad) og det landet på 0,57 liter på mila.
Det er ikke slik at en ladbar hybrid slutter å kjøre elektrisk når batteriet er tomt, for en slik bil regenererer energi i nedoverbakker og ved oppbremsing, så på en langtur vil man se mange flere elektrisk kjørte km enn den elektriske rekkevidden skulle tilsi. Ladbare hybrider er mye bedre på å regenerere i 60-80 enn de er om hastigheten er 100 km/t eller mer.
En 330e Touring starter på 527.900 kroner med bakhjulstrekk, 567.734 med M Sport, 543.200 med xDrive og 584.900 med xDrive og M Sport.
Testbilen var det man kan kalle full av utstyr fra listen over ekstra utstyr, og hadde en pris på 756.205 kroner.
Ser man på 330i xDrive starter den på 627.400, og 330d xDrive starter på 712.400 – så den ladbare hybriden tilbyr mye krefter og bil for pengene i denne sammenhengen.
Vi anbefaler alltid at folk tester biler de skal kjøpe, men det er mange som kjøper biler usett, og dette er vel sånn sett en av de bilene det ikke er så farlig å kjøpe usett, for du skal være merkelig kresen om du ikke trives meget godt i en BMW 330e xDrive M Sport!
Les flere tester hos Nybiltester