Kam man lage en terrengbil av en sportsbil? Ja, om du spør Hyundai.
Andreas Mikkelsen er en av førerne, og leder for tiden merkesmesterskapet i WRC. Det er mye mulig at de er inspirert av denne suksessen når
de nå har laget en terrengversjon av sportsbilen Veloster, men denne er faktisk
langt mer enn en rallybil. Konseptet Veloster «Grappler» er en skikkelig villmarksbil.
En offroader du kan ta med på tur til de fjerneste destinasjonene navigasjonen
klarer å finne for deg. For hva sier du til et avtakbart solcellepanel? Et digert
telt? Reservehjul på taket? En egen kraftstasjon? Førstehjelpsutstyr? Rullebur?
Og selvsagt recaro-stoler, for ja, det er jo en sportsbil. Det er selvsagt lykter som kan lyse opp en hel villmark, det
er digre dekk, god bakkeklaring, karbonpanser, beskyttelsesdeksler og generelle
forsterkninger som gjør at denne sportsbilen tåler en trøkk eller ti. Hyundai nevner ikke noe om motoren, men den klarer seg kanskje
med det som den nåværende Veloster N kommer med. Under panseret på den amerikanske versjonen av sportsbilen sitter
det en 2-liters turbomotor med 275 hestekrefter, så det bør vel holde til å forsere
de fleste hindringene også ute i villmarken.
dette konseptet, som Hyundai skal vise fram under SEMA-showet i november. De bør i så fall ikke ha noen problemer med å komme seg inn
i messehallen, og kan sikkert ta en snarvei eller to viss de vil. Men hvordan ser originalen egentlig ut?
- Bygger Huracán dobbelt så fort som Gallardo
- En svensk elbil med tre seter
- To nye kinesiske bilmerker til Norge