Det er ikke alltid at politikerne tenker på absolutt alle kosekvenene når de kommer med nye reguleringer, og det gjelder også i iveren til å kvitte seg med eksosbiler her i Europa.
Dette skal føre til mindre utslipp, men her er den en stor utfordring ‒ batterier og elmotorer. De katapultiserer nemlig etterspørselen av sjeldne materialer, og disse er ofte funnet på andre siden av kloden. Det er lite bærekraftig.
-->
Så EU vil kontre dette med en ny lov kalt «Critical Raw Materials», og denne skal dempe importen av kritiske materialer fra land utenfor Europa.
‒ Denne loven vil bringe oss nærmere klimaambisjonene våre. Det vil betydelig forbedre raffinering, prosessering og resirkulering av kritiske råvarer her i Europa, sier Ursula von der Leyen, president for EU-kommisjonen.
‒ Råvarer er avgjørende for produksjon av nøkkelteknologier for vår tvillingomstilling – som vindkraftproduksjon, hydrogenlagring eller batterier. Og vi styrker vårt samarbeid med pålitelige handelspartnere globalt for å redusere EUs nåværende avhengighet av bare ett eller noen få land.
Britiske IDTechEx har sett på hva elektriske kjøretøy (EV) og spesielt elektriske motorer trenger av råmaterialer, og en fersk forskningsrapport om elektriske motorer spår at den årlige etterspørselen etter sjeldne jordartsmagneter i EV-motorer vil overstige 1 milliard kilo innen 2031.
Det er i så fall helt ekstremt.
IDTechEx sier at Europa er veldig avhengig av andre regioner for å hente og behandle strategiske råvarer, og det inkluderer en kategori som fremheves i loven ‒ sjeldne jordartselementer for magneter.
Elektriske motorer i elbiler bruker veldig sjeldne jordartsmagneter. I 2022 brukte 82 prosent av elbilmarkedet globalt sjeldne jordartsmetall-baserte permanentmagnet-motorer (PM), forklarer teknologianalytiker James Edmondson hos IDTechEx.
‒ Det finnes alternative strategier, med europeiske merker som Renault, BMW, Mercedes og Audi som har presentert magnetfrie teknologier, inkludert viklede rotormotorer og induksjonsmotorer.
Men IDTechEx sier forskningen viser at dette var mindre enn 23 prosent her i Europa.
De tror ikke den nye loven vil ha stor innvirkning på innføringen av magnetfrie motordesigner i de fleste EV-kategorier, med startkostnad og prisvolatilitet for materialene som en mye større driver.
De tror derimot at det blir et større fokus på resirkulering av sjeldne jordarter, som i dag kun skjer i svært liten skala.
EU’s nye krav inkluderer følgende når det kommer til materialforsyningskjeden:
Minst 10 prosent av EUs årlige forbruk til utvinning,
Minst 40 prosent av EUs årlige forbruk til foredling,
Minst 15 prosent av EUs årlige forbruk til resirkulering,
Ikke mer enn 65 prosent av Unionens årlige forbruk av hvert strategisk råmateriale på ethvert relevant stadium av bearbeiding fra et enkelt tredjeland.
‒ Uten en trygg og bærekraftig forsyning av kritiske råvarer vil det ikke være noen grønn og industriell omstilling, sier Margrethe Vestager, en visepresident i EU-kommisjonen.
‒ Denne pakken rundt kritiske råvarer presenterer en balansert strategi. Import er og blir essensielt. Vi intensiverer innsatsen internasjonalt. På lang sikt vil gjenvinning bidra betydelig til å sikre vår forsyning og også til å sikre konkurranseevnen til vår industri. For det må vi handle i dag. Og til slutt, for å sikre at potensialet vi har i EU blir realisert, forenkler vi måter å drive virksomhet på.
De siste årene har bilindustrien hatt nok av problemer når det kommer til råvarer, og både pandemien, Ukraina-krigen og den globale mangelen på datachip-brikker har gjort sitt til at nye biler har blitt til dels veldig forsinket.
Men de krisene er nå for det meste over, og salget tar seg opp. Det gjelder også elbiler.
For mens norske politikere nå kutter i fordelene rundt disse, innfører stadig nye land i Europa slike incentiver. Resultatet er at nybilsalget i EU økte med hele 17,9 prosent det første halvåret sammenlignet med samme halvår i fjor, ifølge tall fra organisasjonen ACEA som samler de fleste store europeiske bilprodusentene. Totalt ble det registrert 5,4 millioner nye biler i EU det første halvåret.
Fortsatt er det bensinbiler som regjerer, og 36,3 prosent var slike i forrige måned. Hybridene var nest mest populær med en markedsandel på 24,3 prosent, mens elbilene nå for aller første gang har tatt seg forbi dieselbilene (13,4 prosent) med en markedsandel på 15,1 prosent i juni.
Det ble registrert 158.252 nye elbiler av totalt rett i overkant av 1 million nye biler som ble registrert juni, ifølge tallene fra ACEA.
Les også: