Om batteriet er stort nok er det mulig for selv et digert kjøretøy på 19 tonn å rulle milevis før ladekabelen må fram.
Et slik har Futuricum, som monterer inn elektriske drivlinjer i store kjøretøy fra Volvo.
-->
En slik, en Volvo FH, har nå kjørt seg rett inn i rekordboka. Denne har satt ny rekord for lengste rekkevidde for en elektrisk lastebil uten ladestopp.
Dette var ikke en spesial-preppet lastebil, men faktisk en bil som hadde vært i tjenesten i seks måneder. Den var også utstyrt med Continentals dekkserie EfficientPro, som med lav rullemotstand skal senke energiforbruket for elektrisk kjøretøy brukt til langtransport.
På plass under rekordforsøket i nærheten av Hannover var også DPD Switzerland, en pakkeleverandør som eier og har brukt den elektriske lastebilen som var på rekordjakt.
Continental stilte velvillig opp med sin ovale testbane på 2,5 kilometer, og deretter kjørte de to rekordpilotene rundt og rundt i 23 timer.
Det var langt fra perfekte forhold, 14 grader i luften og 23 på bakken, og en snittvind på 18 km/t samt vindkast på opp mot 40 km/t. Det er ikke noe særlig for et kjøretøy med en stor og firkantet kasse bak.
Med en snittfart på 50 km/t tilbakela de to hele 392 runder og totalt 1.099 kilometer, og satte dermed ny rekord.
‒ Vi bestemte oss for å investere i elektrisk mobilitet på et tidlig tidspunkt. Futuricum-lastebilen har reist mellom depotet i Möhlin nær Basel til distribusjonssenteret i Buchs/Zürich i omtrent seks måneder nå, sier Marc Frank, strategi- og innovasjonsdirektør i DPD Switzerland.
‒ E-lastebilen kan mestre de omtrent 300 kilometerne hver dag uten problemer. Vi er stolte over at vi nå har klart å dokumentere hva som bor i den.
Forbruket var ikke like imponerende, for dette er altså en tung og lite aerodynamisk lastebil med 660 hk. Dette endte på 58 kWh/100 km, noe som er ganske så langt unna moderne elbiler som bruker godt under 20 kWh/100 km.
Men da hjelper det selvsagt med gedigne batteripakker. En Electric FH kan fås med opptil fire batteripakker montert i kasser bak forhjulene, og hver av disse er på solide 170 kWh. Så ja, det betyr 680 kWh, og denne pakken veier solide 4.660 kilo.
Et så svært batteri betyr også en litt lengre ladestopp enn kun en kaffekopp, og det tar 14,5 timer å lade helt opp til 100 prosent om effekten er på 44 kW. Den med kun to batterikasser og 340 kWh bruker 7,3 timer på å lade opp til 100 prosent.
Men Futuricum har også en løsning for de med litt dårlig tid. Batteriet er nemlig mulig å lynlade med 150 kW, og da bruker den største pakken 3 timer opp til 80 prosent og den minste kun 1,5 time til 80 prosent. Det er jo ikke så veldig ille.
I tillegg til Volvo FH bygger Futuricum også om Volvo FM og Volvo FMX, i tillegg til Mercedes Econic.
Les også: