Om du spør om hva som er en av de mest prisbelønte nybilene her i Europa er svaret noe overraskende. For det er både en terrengbil og en fra et merke man ikke akkurat forbinder med store priser.
Kampen om å bli årets bil i Europa handlet til å begynne med om kun europeiske biler, med Rover 2000 som den aller første vinneren tilbake i 1964.
-->
Vi må faktisk helt fram til 1993 for å finne den første ikke-europeiske bilen (Ford hadde vunnet før dét, men da med europeiskbygde biler), og dette var av alle tingene en Nissan Micra. Jepp.
Men siden den gang har også de europeiske journalistene fått øyne opp for biler utenfor vårt eget kontinent, og nå kan ikke lenger europeiske biler ta for gitt at de får bilverdens nest høyeste pris (etter årets bil i verden).
De senere årene har biler som Peugeot 208 (2020), Toyota Yaris (2021) og Kia EV67 blitt kåret til årets bil i Europa, men et merke som aldri en gang har vært blant de tre beste noensinne er Jeep.
Men de skulle altså få sin søte revansje i år, for årets bil i 2023 er faktisk elbilen Jeep Avenger. Ikke nok med det. Avenger har truffet en nerve hos ekspertene, og er også kåret til årets bil i verden av kvinnene og vunnet britiske priser som beste familie-SUV og beste elbil.
Totalt har Jeep Avenger dratt inn 10 bransjepriser, kan Jeep opplyse.
Den kompakte bilen, kun drøyt 4 meter i lengden, er utstyrt med en motor med 156 hk og et batteri på 54 kWh. Det gir en rekkevidde på 400 kilometer, og den åpner også for hurtiglading på 100 kW. Jeep sier i tillegg at rekkevidden ved bykjøring er på 550 kilometer.
Avenger kan også by på hele seks kjøremoduser, og noen som bør passe ekstra bra her i Norge ‒ Eco, Normal, Sport, Sand, Mud og Snow.
Den store styrken til Jeep Avenger er dog prisen, for her er elbilen konkurransedyktig så det holder. Her hjemme starter prisen på 350.000 kroner, så dette er en ganske rimelig nybil.
Resultatet av alt dette er at Avenger har blitt en ganske populær elbil i det europeiske B-SUV-segmentet, og merket kan opplyse at de nå har rundet 40.000 kundebestillinger.
Det har gjort sitt til at Jeep-merket har økt sine andeler i dette segmentet med hele 33,5 prosent siden i fjor, og dette gir en volumøkning på hele 60 prosent sammenlignet med industriens 12,8 prosents økning.
Og grunnen er at Jeep endelig har begynt å levere ut Avenger i flere land, så ventetiden er nå over.
I kjølvannet av Avenger-suksessen holder også Jeep Renegade det samme salgstempoet som i fjor, og det er registrert mer enn 32.000 slike biler i år ‒ faktisk noen flere enn samme periode i fjor.
‒ Jeep Avenger er designet for å passe perfekt til behovene til europeiske kunder, og dette er vist gjennom de imponerende resultatene som Avenger oppnår over hele Europa, sier Eric Laforge, leder for Jeep Brand i Europa.
‒ Suksessen til Jeep Avenger blir forsterket av det sterke salgsmomentumet til Jeep Renegade, som øker år for år, og viser at de to kjøretøyene utfyller hverandre ved å tilby to helt forskjellige, miljøvennlige og overbevisende produktalternativer konkurransedyktig B-SUV-marked.
Jeep er nå på femteplass i SUV-segmentet med en markedsandel på 10,6 prosent, opp fra 9,6 prosent i fjor, mens de over i Italia ruler segmentet med 49,9 prosent markedsandel.
Videre sier Jeep at de også har gode resultater i Tyskland, Spania, Polen og Nederland, og i alle disse har de en tosifret prosent markedsandel.
Her hjemme har noen få Avenger-eksemplarer fått skilt, så får tiden vise om Jeep også her bygger seg opp et skikkelig momentum.
Les også: