Elektrifiserte biler brøt ny grense

Europa opplever ikke norske tilstander rundt elbilene, men elektrifiserte biler bryter fortsatt nye grenser.


Vi venter fortsatt på det store innrykket av elbiler på det
europeiske markedet, men i mellomtiden spiser elektrifiserte biler stadig
markedsandeler fra de rene eksosbilene.

I mars ble grensen på 100.000 for første gang brutt, og totalt
ble det registrert 125.400 elbiler og hybrider i Europa i forrige måned.

Tall fra analyseselskapet Jato viser at rundt halvparten av
disse var ladbare biler, og de store elektrifiserte lokomotivene var Norge,
Tyskland, Spania og Nederland.

Norge er et ganske så lite marked, og det ble totalt
registrert 18.533 biler her i mars. Storbritannia hadde fleste registreringer
med 458.054 biler, med Tyskland som nummer to med 345.521 biler. Av de 27
landene som er med i Jatos statistikk var det norske salget 15. høyest, mens
det aller minste var Latvia med kun 1.483 nyregistreringer.

Av de rene elbilene finner vi Tesla med sin ferske Model 3 helt på toppen med 15.755 biler. Norge med sine oljepenger er det klart største Tesla-markedet i Europa, med en markedsandel på hele 18,1 prosent. Elbil-landet Nederland er det nest største for Tesla med 2,3 prosent, mens Sveits følger deretter med 2,2 prosent.

Tesla endte totalt på 22.557 biler, ganske så klart foran BMW med 14.506 og Renault med 10.966 elbiler.

Slik ser en Model 3 ut fra innsiden:

Dieselbilene hadde i årene 2011 til 2015 en markedsandel på
over 50 prosent, er så langt i 2019 nede på 33 prosent. I mars var den på 31
prosent i Europa-23, mens bensinbilene var på hele 60 prosent.

Fortsatt er det SUV som selger klart best, og det ble
registrert 650.300 slike med en markedsandel på 36,8 prosent i mars. Små
SUV-modeller økte med 11,7 prosent, mens kompakte økte med 5,3 prosent. Resten
av SUV-segmentene falt faktisk, så SUV-effekten har bremset litt opp nå.

Ikke overraskede er det Volkswagen som selger mest, og endte
opp med å levere 184.470 biler i mars. Nærmest var Renault med 120.664 biler,
mens Ford tross et fall på hele -15 prosent var tredje mest populær med 11.5795
registreringer.

Den aller mest populære modellen i Europa er Volkswagen Golf,
hvor 46.364 nye slik kom på veien i mars. Renault Clio var en klar nummer to
med 39.744, og VW Polo nummer tre med 31.613.

Tesla Model 3 endte for øvrig rett utenfor topp-25 med 15.755 registreringer i mars.

Les mer om:

Nyheter