Eldre Porsche Taycan får store oppdateringer

Mer rekkevidde, raskere lading, oppdatert infotainment, bedre parkeringsstøtte, on-demand-funksjoner og trådløs oppdatering. Samtlige Porsche Taycan blir nå «nye».


Sportsbilmerker Porsche var ikke snauere enn at de gjerne ville vise vei når bilverden vred fokus over på elbiler, og allerede i 2019 kunne tyskerne vise fram sin første rene elbilmodell ‒ Taycan.

Den var på plass i Norge og andre markeder året etter, og allerede nå hadde den vært mer populær enn selveste 911 om det ikke var for produksjonstrøbbel som går ekstra hardt utover elbiler.

-->
Det ble levert ut 18.877 nye Taycan-biler i løpet av det første halvåret, mens 21.616 har fått nøklene til sin nye 911 så langt i år. SUV-modellene Cayenne (41.947 eksemplarer) og Macan (38.039) er fortsatt de mest populære Porsche-bilene.

Totalt har tyskerne nå produsert mer enn 75.000 Taycaner siden slutten av 2019, og ikke tro at de føler seg ferdig med de bilene som allerede er levert ut. For nå kommer det en diger oppdatering som går ut til samtlige biler, uavhengig når de ble laget.

Så eldre Porsche Taycan blir ganske så nye, og det er også uavhengig av bilens motor og karosseri. Her skal altså alle med.

At bilene blir ganske så nye viser oppdateringene, for dette inkluderer Porsche Communication Management (PCM), Porsche Connect og assistansesystemer, on-demand-funksjoner og OTA-oppdateringer.

‒ Dette åpner for at nåværende kunder også kan dra nytte av den kontinuerlige videreutviklingen av Taycan. Vi har optimalisert modellserien omfattende på nesten alle måter siden 2019, sier Kevin Giek, visepresident Model Line Taycan.

‒ Nye funksjoner er lagt til og andre har blitt revidert eller finjustert for å forbedre kundeopplevelsen ytterligere. Etter denne oppdateringen vil alle som kjører en Taycan fra tidlig i produksjonen bli positivt overrasket over hvor mye som har utviklet seg på kjøretøysiden siden den gang.

Internt omtaler Porsche dette som «uPdate», ettersom 2023-modellåret (startet i juli) bærer bokstaven «P».

Porsche opplyser at hvor omfattende oppdateringer er avhenger av modellen og modellåret, og jo eldre bilen er, jo flere forbedringer og innovasjoner får den.

I tillegg til mer effektiv bruk av drivsystemet som sparer strøm og dermed gir mer rekkevidde, er den viktigste nyheten på ladesiden.

Porsche åpner nemlig for installasjon av 22 kW hjemmelading for de som ønsker dette, og ikke minst aktiveres Plug & Charge-funksjonen. Det vil si at det bare er å plugge laderen inn, og både ladingen og betalingen skjer automatisk.

Men det er altså langt mer enn dette, og dette er ifølge Porsche de viktigste tingene når selv eldre Porsche Taycan blir ganske så nyere.

  • Drivlinje: I kjøremodusene «Normal» og «Range» i firehjulsdrevne modeller, vil den fremre elektriske motoren bli tilnærmet frakoblet og spenningsløs i flere kjøresituasjoner. Ved seiling og stillestående er begge akslene fri for drivmoment. Frikoblingen reduserer friksjonstapet og øker dermed elbilens rekkevidde.

Firehjulsdriftsindikatoren vises nå som en energistrømindikator i sentraldisplayet. Dette gjør den nåværende driftsstatusen enklere å se.

Den automatiske energigjenvinnings-innstillingen beholdes også når føreren for eksempel endrer kjøremodus.

Disse forbedringene er relevante for Taycan-modeller fra modellårene 2020 og 2021.

  • Termisk styring: Bedre kondisjonering av batteriet, spesielt ved lave utetemperaturer, åpner for generelt raskere lading og over et bredere spekter av batterilade-nivåer kjent som SoC. Spillvarmen fra de elektriske komponentene benyttes også mer enn tidligere til å temperere batteriet.

For årsmodellene 2020 og 2021 gir dette større rekkevidde og kortere ladetider.

  • Porsche Communication Management (PCM) og Porsche Connect: Nye funksjoner, et fargerikt flisdesign på startskjermen og enda større brukervennlighet. Oppdateringen inkluderer optimalisering av stemmestyringen og integrerer Spotify-appen. Android Auto er tilgjengelig trådløst.

Ladestasjoner kan filtreres og velges i navigasjonssystemet basert på ladekapasitet. De som kjører 2021-modeller med head-up-display får også en optimalisert visning av navigasjonskartet. Displayinnholdet er også utvidet.

For alle Taycan-modeller før modellåret 2023 kan bruksanvisningen nå også åpnes via stemmestyring.

  • Assistansesystemer: Noen systemer kan nå støtte føreren i enda flere situasjoner. Sensorene til ParkAssist-funksjonen får større rekkevidde.

Søk etter ledige parkeringsplasser er også forbedret, slik at det nå tilbys enda mindre plasser til førere som ekstrautstyr. Disse forbedringene vil være til nytte for Taycan-modellene fra 2020, 2021 og 2022.

  • Opplåsingsfunksjoner etter kjøp (FoD): Alle Taycan-modeller fra 2020, 2021 og 2022 kan nå fås med nøkkelfri åpningsfunksjon (komforttilgang) for dører og bakluke.

Muligheten for over-the-air (OTA) programvareoppdateringer er nå også utvidet ytterligere for det nye modellåret.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter