Xpeng G9 var den av de 32 elbilene i en fersk rekkeviddetest som overgikk sin egen WLTP-rekkevidde mest. (Foto: NAF)

Elbiltest: Disse overgikk seg selv mest

I NAFs ferske rekkeviddetest overgikk flere biler sin egen WLTP-rekkevidde, og det gjelder ikke minst de to Xpeng-modellene som ble testet.


I årets sommerutgave av El Prix testet NAF og Motor 32 nye elbiler på det norske markedet, og det var aldri tvil om hvem som skulle bli testens rekkeviddekonge. En Tesla Model S rullet nemlig 672 kilometer, og satte med det ny rekkevidderekord.

Men:

– Selv om en Tesla gikk lengst, var det andre biler som overbeviste ved å kjøre lengst over den oppgitte rekkevidden og lade godt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Målet med El Prix er å se hvor langt nye elbiler går under normalt bruk, og bilene kjøres helt tomme for strøm. Og det er flere som tilbakela en lengre distanse enn det WLTP-rekkevidden tilsier.

Det gjelder ikke minst Xpeng G9, en ganske stor SUV som har en offisiell rekkevidde på 520 kilometer. Den var dog ingen utfordring under testen, og bilen ga seg ikke før det sto 587,8 kilometer på tripptelleren ‒ 13,8 prosent over sin egen rekkevidde.

‒ Vi er mest opptatt av hvordan bilene gjør det best opp mot den offisielle rekkevidden, sier Sødal.

– Testen gir et realistisk bilde på hva du kan forvente ved vanlig kjøring, på norske veier og i norsk sommervær.

Og det virker som Xpeng-modellene virkelig trives når det er litt varmere i været, for den som rullet nest lengst over sin egen rekkevidde var også en bil fra det kinesiske merket ‒ sedanen Xpeng P7 som overgikk seg selv med 10,3 prosent.

Den tredje pallplassen gikk til arvtakeren av Norges mest populære elbil gjennom tidene, Nissan Leaf. Den nye er en SUV som heter Nissan Ariya, og er åpenbart effektiv under sommerforhold. Den rullet nemlig 47 kilometer over oppgitt rekkevidde under El Prix.

‒ Det er velkjent at det kan være vanskelig å få rekkevidden fra de offisielle WLTP-testene, men sommerstid er det mulig. I sommerens El Prix var det faktisk Xpeng G9 og ikke Tesla S som presterte best her, påpeker Sødal.

Det skal dog legges til at Tesla S også overgikk seg selv, og da med 6 prosent.

For Xpeng ble dette en virkelig en god dag, for i tillegg til å teste rekkevidde måler også NAF og Motor ladehastigheten til bilene. Og der satte Xpeng G9 like godt en ny soleklar rekord.

Bilen har imponerende 300 kW som oppgitt ladehastighet, men til og med denne overgikk G9 som oppnådde en maks ladehastighet på 319 kW under testen. Dette er første gang noen elbiler sprenger 300 kW-grensen under El Prix.

Xpeng G9 var den av de 32 elbilene i en fersk rekkeviddetest som overgikk sin egen WLTP-rekkevidde mest. (Foto: NAF)

Nå ladet selvsagt ikke G9 med 319 kW under hele ladeprosessen, men det gikk likevel så raskt unna at det store batteriet på 98 kWh ble fylt fra 5-80 prosent på 21 minutter.

‒ Bilen ladet imponerende raskt og hadde høy ladefart helt til batteriet var fylt med 80 prosent, sier Nils Sødal.

‒ Ladeeffekten er viktig. Lader bilen raskt kommer du deg fortere frem. Nå har rekkevidden blitt så god på elbilene, at bilkjøperne bør tenke mer på hvor fort bilene lader. Det har mye å si for hvor fort du kommer deg fra A til B, avslutter NAF-rådgiveren.

Topp positive avvik til offisiell rekkevidde (WLTP) i ulike bilklasser

Budsjett:

  1. MG5 – kjørte 4,2 prosent lenger (Offisiell rekkevidde: 380 km. Kilometer kjørt i testen: 396 km)
  2. MG4 - kjørte 1 prosent lenger (Offisiell rekkevidde: 435 km. Kilometer kjørt i testen: 439,6 km)

Familiebil:

  1. Xpeng G9 - kjørte 13,8 prosent lenger (Offisiell rekkevidde: 520 km. Kilometer kjørt i testen: 587,8 km)
  2. Tesla Model S - kjørte 6 prosent lenger (Offisiell rekkevidde: 634 km. Kilometer kjørt i testen: 672 km)
  3. Voyah Free - kjørte 2 prosent lenger (Offisiell rekkevidde: 500 km. Kilometer kjørt i testen: 510 km)

Mellomklasse:

  1. Xpeng P7 - kjørte 10,3 prosent lenger (Offisiell rekkevidde: 505 km. Kilometer kjørt i testen: 557 km)
  2. Nissan Ariya - kjørte 9 prosent lenger (Offisiell rekkevidde: 533 km. Kilometer kjørt i testen: 580,8 km)
  3. MG5 - kjørte 4,21 prosent lenger (Offisiell rekkevidde: 380 km. Kilometer kjørt i testen: 396 km)

Premium:

  1. Tesla Model S - kjørte 6 prosent lenger (Offisiell rekkevidde: 634 km. Kilometer kjørt i testen: 672 km)
  2. Voyah Free - kjørte 2 prosent lenger (Offisiell rekkevidde: 500 km. Kilometer kjørt i testen: 510 km)
  3. Nio ET7 - kjørte 1,55 prosent lenger (Offisiell rekkevidde: 580 km. Kilometer kjørt i testen: 589 km)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter