Passer elbilene ute i distriktene. Bilistene selv er skeptiske. (Foto: NAF/Motor)

Elbilistene selv er skeptiske til elbiler i distriktene

Kanskje har ikke utviklingen av elbilene kommer så langt som mange har trodd?


NAF har tatt tempen på elbilistene, og ja, også de som ikke kjører elbil. I en undersøkelse kalt for Elbilbarometeret har de fått Norstat til å spørre bilistene om elbiler passer til folket ute i distriktene. De var nok ikke forberedt på resultatet.

For under halvparten, og da snakker vi utelukkende om de som allerede kjører elbil, svarer nei på dette.

-->
‒ Dette er overraskende tall og viser at vi fortsatt har en vei å gå før elbilen oppfattes som et godt alternativ for alle, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Mer eksakt svarer 45 prosent av elbilistene nei på spørsmålet, og det blir selvsagt enda mer negativt når man ser på bilistene som fortsatt ikke eier en elbil. Blant disse mener kun 1 av 4 at elbilen passer i distriktene.

NAF er litt forvirret, for elbilene får stadig mer rekkevidde og i Distrikts-Norge er det mange som kan lade hjemmefra.

‒ Det blir stadig flere elbilmodeller å velge mellom, og de fleste i distriktene har god tilgang på lading hjemme. Salgstallene for elbiler nådde nye høyder i fjor, men at elbilistene selv er så skeptiske, viser at utviklingen ikke går så raskt som man skulle tro, sier Sødal.

I 2022 steg også bensin- og dieselprisen til nye høyder, og deler av distriktene har også vært skjermet for de ekstreme strømprisene. Det er to ting som taler for elbilen.

‒ Drivstoffkostnadene er langt lavere for de som kan lade elbilen hjemme enn de som må tanke diesel på bensinstasjonen. I tillegg har du full tank hver dag uten å måtte kjøre noe sted. Dette burde lokket flere i Distrikts-Norge over på elbil, påpeker Sødal.

Det finnes nå elbilmodeller i alle segmenter, og de siste som har hengt etter, stasjonsvogner, kommer også nå.

NAF sier at batteriprisene og produksjonskostnadene har gått ned, og dette gjør at du nå kan få deg en godt utstyrt elbil med hengerfeste, plass og god rekkevidde til en pris som er innenfor det bilkjøperne forventer.

‒ Det har blitt moms på kjøpesummen over 500.000, men det finnes stadig flere gode elbiler for familien til under denne prisen, sier Sødal.

Man skulle kanskje tro at bilistene alltid kjøper nybil, men slik er det selvsagt ikke. Brorparten av bilkjøpene er bruktbiler, og totalt var det over en halv million eierskifter i fjor. Det ble registrert 174.000 nye biler i 2022.

NAF sier at bruktmarkedet vokser for hvert år, og utvalget blir bedre og bedre. Dessverre gjør ventelister sitt til at prisene på enkelte brukte elbiler har vært kunstig høye, men NAF forventer at dette endrer seg etter hvert som flere brukte elbiler kommer på markedet.

Passer elbilene ute i distriktene. Bilistene selv er skeptiske. (Foto: NAF/Motor)

‒ Det er viktig å regne på totalkostnadene når du kjøper bil. Lavere drivstoff- og vedlikeholdskostnader for elbiler bør absolutt være med i det regnestykket. Elbil er mer lønnsomt å eie enn en dieselbil, sier Nils Sødal.

Elbil passer for folk i distriktene. – Vurder disse påstandene om elbil:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter